TIPS OSS
  • NYHETER
  • BÅTNYHETER
  • BÅTGUIDE
  • NAVIGASJON
  • SJØVETT
  • BÅTUTSTYR
  • BÅTMESSER
HAVNERTOPP 10 HAVNER
  • Nyheter
  • Båter
  • Navigasjon
  • Sjøvett
  • Båtmesser
  • Havner
  • Topp 10 Havner

NYHETER

  • Forside
  • Navigasjon
  • Båtutstyr
  • Sjøvett
  • Båtmesser

HAVNER

  • Topp 10 Havner
  • Havner på Vestlandet
  • Havner i Rogaland

ANNET

  • Tips oss
  • Annonsere hos oss?

KONTAKT OSS

Mindeveien 16, 5073 Bergen

TELEFON

+48 402 46 012

E-POST

post@baatsans.no

  • På Sjøen for alle i 2018 viste Oselvarverkstaden frem byggeteknikken for interesserte gjester
  • (Arkivbilde) Berit Osmundsen kan tradisjonen og bygger oselver ved Oselvarverkstaden på Os

Foto: Lise S Kalstad

Klinkbåttradisjonen på UNESCOs liste over menneskehetens immaterielle kulturarv

12/16/2021
Lise Kalstad
Nyheter

Del:

Tweet
Forbundet KYSTEN, nettverket Nordisk kystkultur, båtbyggere, museer, kystlag og lokale foreninger har gått sammen om å få nominert nordiske klinkbåttradisjoner til innskriving på UNESCOs representative liste over menneskehetens immaterielle kulturarv – den 14. desember ble den fellesnordiske tradisjonen med klinkbygde båter innskrevet.

Det er altså selve tradisjonen og kunnskapen om klinkbygde båter som får denne statusen, og ikke de enkelte båtene i seg selv. Klinkbygde tradisjonsbåter er en fellesnordisk kulturarv, og for første gang har de nordiske landene gått sammen om å løfte en felles kulturarv til UNESCO-status.

Dette vil Riksantikvaren være med på
– Mange i Norge har nå et eksempel på Unesco-verdig kulturarv i naustet, sier riksantikvar Hanna Geiran på nettsiden deres. Kunnskapen om bygging og bruk av disse båtene lever videre i alle de nordiske landene, selv om tradisjonen er skjør og aktivt må tas vare på. Det vil Riksantikvaren være med på, fastslår Geiran.

Lokale forskjeller
Mange klinkbygde båter er småbåter uten registrering eller eierpapirer. Det betyr også at ingen har full oversikt over hvor mange klinkbygde båter som finnes i Norge per i dag, men slike båter har vært vanlige landet rundt. Likevel er det store lokale forskjeller, og fagfolkene omtaler ofte dette som «dialekter» av tradisjonen. Starten på denne tradisjonen langt tilbake i tid, og vikingskipene er regnet for tradisjonens mest storslåtte uttrykk.

– De fleste klinkbygde båtene var likevel helt dagligdagse båter, presiserer Geiran, og disse ble brukt til fiske, transport og daglige gjøremål. – Dette er en båtbyggertradisjon som det står mange mennesker bak. I hver eneste fjord langs kysten og langs vannveiene i innlandet var det folk som behersket kunsten å bygge gode bruksbåter, som gjennom generasjoners erfaring var nøye tilpasset lokale forhold og behov.

– Generelt kan vi si at Riksantikvaren har vært opptatt av de fysiske båtene, mens fagmiljøene har forsket på byggetradisjonen bak båtene, sier Erik Småland, fagdirektør hos Riksantikvaren. – Siden man så at båtene fra Vestlandet og Nord-Norge, spesielt oselveren, lignet «mest» på vikingskipene og de småbåtene som ble funnet sammen med dem, ble det forsket mest på disse. Dette er en av årsakene til at vi vet vi mindre om tradisjonen og båtene fra Sør- og Østlandet.

Verneverdige fartøy
På Riksantikvarens liste med ca. 260 verneverdige skip og båter finnes det kun en håndfull klinkbygde fartøy. En av de få er «Jelse», et større, klinkbygget fartøy som ble bygget ca. 1760 og ombygget til kravellbygget jakt i 1861. Klinkhuden ble erstattet med slett hud, men de originale spantene er i behold og viser spor etter klinkhuden.

– Det er viktig å huske på at båter flyter fordi man bytter ødelagte deler hvert år: Det er en kontinuerlig oppfølging som krever mye vedlikehold, sier Småland.

– Derfor har tradisjonelt kulturmiljøforvaltningen i stor grad rettet seg mot de større fartøyene, for å sørge for tilskudd til skip som er for store og kostnadskrevende til at enkeltpersoner kan makte reparasjon og vedlikehold. Småbåtene har vi dermed mindre oversikt over.

Riksantikvaren har startet en prosess for å vurdere hvordan små, åpne båter kan knyttes tettere til fartøyvernarbeidet i Norge. – Dette handler om hvordan vi kan få oversikt og hvordan vi kan ta vare på også mindre båter med høy kildeverdi, forklarer Småland. – Slik sett jobber vi med et langsiktig prosjekt for hvordan forvaltningen kan finne, velge ut og verne de riktige båtene som representerer den stolte båtbyggertradisjonen i Norden blant de mange tusen klinkbyggede småbåtene.

Relaterte saker

Drukningsstatistikk for september

1 time siden
Sjøvett
Seks personer omkom i drukningsulykker i september, og ingen fra fritidsbåt. Så langt i år har 69 personer druknet i Norge. Det er én flere enn på samme tid i…
Read More

Nyhet fra Axopar – 45 Cross Top og Sun Top

22 timer siden
Båtnyheter
Det var i Cannes at finske Axopar viste utvidelsene av flaggskipflåten deres, med 45 Cross Top (XT) og Sun Top (ST). Med disse fortsetter de bygging av neste generasjons raske…
Read More

Fellesaksjon mot ulovleg redskap

4 dager siden
Båtutstyr, Sjøvett
Hummerfisket åpner søndag 1. oktober og det er alltid nokon som «tjuvstartar» fisket og til dømmes sitter teiner med 60 mm åpning. Det er kun lov i perioden 1. oktober…
Read More

Vi unner oss et blikk på Tankoas helt nye superyacht T560 Apache

5 dager siden
Båtnyheter
Italiensk design på sitt beste gjelder for den helt nye modellen som skal bli en del av flåten til det italienske boutique-verftet Tankoa. De har startet byggingen av en 56…
Read More
Se flere nyheter
           

All informasjon som er publisert på dette nettstedet antas å være korrekt, men kan ikke garanteres.

NYTTIGE LINKER

  • Topp 10 Havner
  • Vestkystparken
  • Sjøfartsdir & Skipsregistrene
  • Blåskjellvarsel
  • Den Norsk Los
  • Båt app

KONTAKT OSS

Telefon

+47 402 46 012

E-post

post@baatsans.no

RSS

RSS-feed

FØLG OSS

Facebook

Annonser
Annonsere hos oss?

Utviklet av Mediehuset Bergen | Alle rettigheter © 2020