En spent arrangør og en spent bransje rigget til båtmesse på Aker Brygge første helg i September. Med båtbransjens corona-boom på hell, økende rente og høye drivstoffprisene undret mange seg over hva dette ville bety for båtsalget. Torsdag 1. september skulle publikum gi sitt svar.
For første gang siden 2019 kunne arrangøren Norboat igjen ønske velkommen til Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge. Båtbransjen stilte med full bredde, hvilket ga messen det bredeste utvalget på mange år.
Åpningsdagen ble den best besøkte siden messen flyttet til Oslo, forteller daglig leder i Norboat AS, Magnus Frøshaug Ryhjell i en pressemelding. Han er godt fornøyd med messen totalt sett:
– Alt i alt er vi godt fornøyd med årets messe og vi fikk det sterke comebacket vi ønsket oss. Bransjen viste oss fra den dagen vi åpnet påmeldingen at de var klare for messe igjen og ga oss dermed et solid produkt å selge til publikum. For oss er imidlertid kun halve jobben gjort når båtene er påmeldt og messe-kartet tegnet. Derfor var det svært gledelig å se publikum strømme inn dørene da vi åpnet på torsdagen.
Norboat-sjefen forteller at årets Båter i Sjøen totalt sett ble den nest best besøkte siden messen flyttet til Aker Brygge:
– Ja, det er kun 2016-messen som har gitt et høyere besøkstall enn det vi hadde i år og åpningsdagen vår er den beste vi har hatt siden vi flyttet til Aker Brygge. Fredagen har historisk sett vært den rolige dagen, men også denne ble i år vesentlig bedre enn tidligere.
Ingen prat om renter og drivstoffpriser
Fra bransjens side var det spenning knyttet til den seneste tidens utvikling innen renter og drivstoffpriser. Mange fryktet å møte et publikum som hadde lagt båtkjøp på is. Det skulle imidlertid vise seg ikke å være tilfellet og Ryhjell forteller om et positivt møte med publikum:
– Renter og drivstoff er jo to svært godt dekkede temaer i media den siste tiden og allerede på God Morgen Norge før åpning fikk vi spørsmål om dette fra media. Vi var derfor spente på hvordan disse nyhetene hadde påvirket båtfolket. Vi i Norboat har hele tiden sagt at vi tror de som elsker båtlivet, så langt det er mulig, vil ønske å prioritere dette og at det derfor ikke er snakk om å droppe båt, men heller kjøpe noe som er tilpasset den nye økonomiske hverdagen. Basert på tilbakemeldingene fra utstillere virker det som dette foreløpig stemmer ganske bra.
Etter årets Båter i sjøen sitter både arrangør- og utstillerne igjen med inntrykk av at folk er positive og kjøpeklare. Kundene er likevel noe mer forsiktige enn de har vært i de to foregående sesongene:
– Selgerne på messen har rapportert om en god del salg, men at en del av kundene ønsker å tenke seg godt om, i motsetning til under pandemien da renten var null. Likevel får vi høre at mange har en god liste med kunder som de mener vil resultere i en del flere salg i løpet av de kommende 14 dagene, forteller Ryhjell.
Ny web løsning ga god effekt
I forkant av årets messe hadde arrangøren lansert ny hjemmeside, med mål om å gi bedre brukervennlighet og mulighet for publikum til å orientere seg i forkant. En ny booking-løsning for de mest kjøpeklare kundene var en av flere nyheter ved årets messe. Med denne løsningen kunne de besøkende reservere eksklusiv tid med en selger for å se på en konkret båt. Ryhjell sier det er godt fornøyd med resultatet av den nye løsningen:
– Den nye funksjonen «forespør båtvisning» ga oss en pekepinn på at markedet fortsatt er der og at det ville komme kjøpeklare kunder til messen. Vi hadde godt over 200 reservasjoner og flere av dem endte med salg. Målet med løsningen var at de med helt konkrete kjøpsplaner kunne sikre seg tid med båt og selger på messen – og det var det flere som benyttet seg av. Særlig så vi at de som kom langveis fra benyttet seg av dette.
Ser allerede mot 2023
I skrivende stund 6. september har båtene forlatt Aker Brygge og de faste leietakerne returnerer snart til sine båtplasser. Hos arrangøren Norboat er allerede de første tankene om Båter i Sjøen 2023 skrevet ned.
– Selv om tilbakemeldingene er utelukkende gode allerede en del ting vi mener vi kan gjøre bedre og det skal vi også gjøre. Eksempelvis ser vi allerede nå at vi gjerne skulle hatt mer plass. I år måtte vi dessverre si nei til noen båter, samtidig som vi allerede har fått signaler fra utstillere som ønsker en enda bredere tilstedeværelse i 2023, avslutter Ryhjell.