Det er veldig kjekt når Bergens guttene Mads F. Jørgensen og Lars Henrik Hjellestad inviterer Baatsans.no på besøk, hva har de på hjertet?
Norsk Bruktbåt / Knop Marine gründer Mads Jørgensen og kompanjong Lars Henrik Hjellestad smiler bredt om dagen. De har nettopp solgt en «flett» ny seilbåt – Elan Impression 43, til et par på Vestlandet.
Les også Norsk Bruktbåt AS så dagens lys når hele Norge stengte ned!
En skikkelig «high-end» seilbåt, som så langt bare har vært på tegneblokken, ble solgt av teamet. Til helgen skal de på forhandlermøte i Slovenia, og samtidig er det premiere på båten de har solgt.
Forhandler av BRIG på Vestlandet
Ja, for kort tid siden var det bruktbåtsalg og Rib båter av merket Brig som stod på agendaen. Det var full fart i begge segmentene, helt inntil Putin valgte og gå inn i Ukrainia. Dette fikk konsekvenser for det unge selskapet, for Brig blir produsert i Ukraina, og fabrikken var en av dem som ble hardt rammet av krigen.
Les også Starter Knop Marine AS i Dolviken – Bergen
Usikkerhet for alle kunder som hadde bestilt, og leverings utfordringer ble den nye hverdagen. Hva gjør vi nå?
På jakt etter et nytt merke
Nå kan begge fortelle at de har stor tro på at seilbåt vil bli mer trendy fremover. Dette forklarer de ved at det er mye billigere å kjøpe seilbåt enn motorbåt. Den er billigere i drift og mer miljøvennlig. Det går ikke like fort, men turen starter i det du klapper fra kai. I en seilbåt tar heller ikke motoren halve skroget, så du får mye mer plass og volum i en seilbåt.
De bestemte seg for å satser på Seilbåt og med Lars Henrik på laget som er en habil og aktiv regattaseiler var ikke valget vanskelig, og de hadde ett helt merke spesielt i tankene
Ja, da kommer gode relasjoner fra tiden i tidligere selskaper frem. Begge har erfaring fra Nautic Norway, Importør og forhandler av flere solide båtmerker. Her har de begge fått blomstre og lære mye, før de tok steget ut som selvstendige. Nettverksbygging og en bransje som heier på ungdommen, har gitt dem mulighet, samtidig som de har våget å satse, men det koster kan Mads bekrefte.
Det var da Lars Henrik tok en telefon til sjefen hos Elan, Marko Škrbin, som han kjente fra Nautic tiden. – Dette var i vår og derfra og inn gikk det veldig fort. De fikk nærmest importør status gjennom den første mobilsamtalen, forteller Lars Henrik. Formelt ble de importører i august og kunne delta på sin første båtmesse med Elan, på Båter i Sjøen.
Med erfaring fra tidligere arbeidsgiver, kjente de godt til Elan systemet og det ble lett for begge parter og gå igang med samarbeidet.
Deretter fikk de et lead gjennom nettsiden til Elan, på et par fra Vestlandet som var interessert i å komme til Cannes for å se på nyheten – Impression 43. Den nye modellen var ikke klar, men kunden likte det som ble presentert og avtalen kom i boks en uke etter båtmessen i Cannes. Så det ble en pangstart for oss, smiler Lars Henrik. Vi ble forhandler i august og en måned senere var første kontrakt signert.
Båten har levering i oktober neste år, og er bygg nr 19 fra produsenten. Det betyr at Elan allerede har solgt 19 seilbåter av nyheten Impression 43 fra tegnebrettet. Hadde vi vært to uker senere med bestilling måtte kunden ha ventet til august 2024, forteller han videre, så dette blir nok en veldig populær båt. Båten er fornuftig priset, mener han.
Knop Marine har også blitt forhandler for Elvstøm seil sammen med Seilmaker Iversen. Det betyr at vi kan levere litt mer lokale seilpakker, også på brukt.
Fremdeles fart i bruktbåtmarkedet
I Bruktbåtmarkedet er det også fart, forteller Mads. Vi solgte 9 bruktbåter på to uker i overgangen september/oktober. Folk handler enda, og dette er båter som ligger i det segmentet vi trodde det skulle stoppe opp – Båter fra 4-6 meter. Ingen pruting på priser heller.
Nå går vi vinteren godt i møte, og er glad for at det blir Båtmesse på Sotra utenfor Bergen den 9. til 12. februar 2023, og da stiller vi sterk med mange Brig båter. De er litt i gang igjen forteller Mads. Her har de også en veldig sosial Brig gjeng, som årlig tar fellesturer på Vestlandet. Da tar de båten på hengeren og kjører over fjellet for så å «leke» sammen i den Vestlandske skjærgården, eller inn de dype fjorder. Eneste forutsetning for å være med er at du har en BRIG, smiler Mads.
Videre er de optimister, men savner flere ungdommer til båtlivets gleder. Vi tror at det kommer flere på seilbåter fremover og mange av den yngre garde som kommer fra motorbåt har ikke så vanskelig for å konvertere fra motorbåt til seil. Det er kanskje verre med den eldre generasjonen?
Men begge slår fast at seilbåt blir mer og mer trendy