Mannen bak det nye merkenavnet Saxdor, er Finnen Sakari Mattila, bedre kjent som designer og med grunnlegger av båtmerkene Axopar, Paragon og XO.
Vi har snakket med Torben Kragstad som holder til ved Oksenøya Marina utenfor Oslo. Familie selskapet Kragstad AS er importør av Boston Whaler, Chris-Craft, Delta Powerboats og Beneteau Inboard Motor & Monte Carlo Yachts, og nå kommer Saxdor inn som et helt nytt merke.
Vi signerte kontrakten i går kveld, forteller Torben fornøyd. De første fem båtene kommer allerede i mai, er på 20 fot og heter Saxdor 200 Sport, forteller han videre.
Sverre (far) og Marius (bror) Kragstad, har god kontakt med Sakari Mattila, og har tidligere ført merker han har stått bak; Aquador, Paragon og XO. – De takket nei til Axopar da den ble lansert, men ikke denne gangen. Vi har stor tro på Saxdor med tanke på hvem som står bak produktet pluss at det er en helt ny båttype.
Jeg har allerede fått henvendelser på båten, forteller han, som blir en båt i kategorien – vannscooter. Mattila har forklart at Saxdor skal kombinere enkeltheten med en vannscooter og tryggheten med en kompakt båt rundt.
Startprisen er på €20,000 eks mva. med Mercury påhengsmotor på 100 hk, da går båten i 34 knop. Velger du 175 hk kommer du over 45 knop. Dette med den minste propellen noen gang testet av Mercury V6 motor, som viser hvor effektivt scooter skroget er. Det veier ikke mer en 700 kg
Standard båt kommer med ett trippelt jockey sete og åpen dekksløsning, men her kan det kundetilpasses. Valg som T-top, og kalesje for å bruke båten til overnatting. Du kan også få seter ved siden av jockey setet, med en dobbel sittebenk akter.
Båten har vært i salg fra mars, men den offisielle premiere skal være i Cannes i september. Planen for merket er at i løpet av de to neste årene skal serien vokse opp til 50 fot.
Foruten det nye merke er det travle tider hos Kragstad, med klargjøring- og bruktbåt salg. Det er henvendelser på telefonen, selv i korona tider, forteller Torben. Han er litt bekymret for at nybåt levering kan bli litt forsinket, men er ellers forsiktig optimist for bransjen fremover.