TIPS OSS
  • NYHETER
  • BÅTGUIDE
  • NAVIGASJON
  • SJØVETT
  • BÅTUTSTYR
  • BÅTMESSER
HAVNERTOPP 10 HAVNER
  • Nyheter
  • Båter
  • Navigasjon
  • Sjøvett
  • Båtmesser
  • Havner
  • Topp 10 Havner

NYHETER

  • Forside
  • Navigasjon
  • Båtutstyr
  • Sjøvett
  • Båtmesser

HAVNER

  • Topp 10 Havner
  • Havner på Vestlandet
  • Havner i Rogaland

ANNET

  • Tips oss
  • Annonsere hos oss?

KONTAKT OSS

Mindeveien 16, 5073 Bergen

TELEFON

+48 402 46 012

E-POST

post@baatsans.no

KYSTVERKET LEGGER OM TIL IALA-STANDARDER FOR FYRLYKTER LANGS HELE KYSTEN

02/07/2019
Frank Kalstad
Navigasjon

Del:

Tweet

Kystverket er i gang med endringer på sjømerker langs norskekysten. Dette er et ledd i arbeidet som Kystverket har igangsatt for omlegging av fyrlyktsystemet fra et særnorsk til den internasjonale IALA-standarden (International Association of Lighthouse Authorities).

IALA har en anbefaling for hvordan sektorene på fyrlykter bør være inndelt for å være intuitive og gi god forutsigbarhet (IALA Guideline 1041 – Sector Lights Ed 3.0). Kystverket har besluttet å tilpasse seg denne anbefalingen. Fra 2019 skal Kystverket legge om sektorene på cirka 1900 fyrlykter. Arbeidet er ventet å være ferdig innen utgangen av 2025.

– Prinsippene for anbefalingen er at når en sjøfarende stevner mot ei fyrlykt i hvit sektor, skal sektoren på styrbord side være grønn, og sektoren på babord side skal være rød. Dette gjelder uansett hvilken retning man seiler i farleden, forklarer Per-Magne Rovde ved Kystverkets senter for farled, fyr og merker i en pressemelding.

Det er gjort grundige undersøkelser av nytteverdien av ei slik omlegging, og den viser at omleggingen er hensiktsmessig.

– Arbeidet som skal gjøres kommer vi til å se i sammenheng med allerede nødvendig og planlagte endrings- og vedlikeholdsoppdrag, og vi vil derfor angripe dette arbeidet område for område. Det vil si at endringene vil skje i henhold til de planene som vi har for ettersyn og vedlikehold av sjømerkene, sier Rovde.

Enkelte sjømerker vil bli flyttet, fjernet eller modernisert for å gjøre merkingen mer intuitiv og oversiktlig. Endringen gir altså økt forutsigbarhet for de som ferdes på sjøen.

– De som ferdes på sjøen vil altså trenge noe mindre tid til kartstudering underveis i seilasen om natten. Men det er likevel viktig å understreke at god planlegging av seilasen fortsatt er viktig, for så vel de profesjonelle sjøfarende som de som ferdes i fritidsbåt. Og ikke minst; sørg for å ha oppdaterte sjøkart, understreker Per-Magne Rovde.

Relaterte saker

Urovekkende mange druknet mens båten lå til kai i 2022

1 dag siden
Nyheter, Sjøvett
Sjøfartsdirektoratet la ut sine registrerte tall fra fjoråret, og tallene viser at hele 34 omkomne i forbindelse med fritidsbåtulykker i 2022. Det er åtte flere omkomne enn i 2021. I…
Read More

Ny bryggelysserie skal øke sikkerheten i havna

2 dager siden
Nyheter
års utvikling ligger bak Wee Marines nye bryggelysserie, som har fått navnet No1. Serien er konstruert for å tåle store påkjenninger – og for å redde liv på mørke dager…
Read More

Redningsselskapets TikTok-kanal søker nye talenter

3 dager siden
Nyheter
For tre år siden lyste Redningsselskapet ut Norges første TikTok-jobb. Den gangen gikk jobben til Max Dahl Svendsen og Torkel Westby, som har styrt kanalen med stor suksess. Nå vil…
Read More

Mange vil være med å bygge verdens første skipstunnel

3 dager siden
Nyheter
Over 160 representanter fra totalentreprenører og andre leverandører møtte opp da Kystverket arrangerte leverandørkonferanse på Gardermoen for byggingen av Stad skipstunnel – Oppmøtet, engasjementet og tilbakemeldingene så langt viser at…
Read More
Se flere nyheter
           

All informasjon som er publisert på dette nettstedet antas å være korrekt, men kan ikke garanteres.

NYTTIGE LINKER

  • Topp 10 Havner
  • Vestkystparken
  • Sjøfartsdir & Skipsregistrene
  • Blåskjellvarsel
  • Den Norsk Los
  • Båt app

KONTAKT OSS

Telefon

+47 402 46 012

E-post

post@baatsans.no

RSS

RSS-feed

FØLG OSS

Facebook

Annonser
Annonsere hos oss?

Utviklet av Mediehuset Bergen | Alle rettigheter © 2020