Fornyingsprosjektet har tatt fem år og alle Kystverkets sjøtrafikksentraler er blitt modernisert med splitter nye overvåkings- og varslingssystemer og renoverte lokaler.
Nå som fornyingsprosjektet er i mål har sjøtrafikksentralene gått fra tre ulike overvåkingssystemer til ett felles og enhetlig system. Med modernisert utstyr og lokaler er sjøtrafikksentralene enda bedre rustet til å ivareta forebyggende sjøsikkerhet i sine tjenesteområder.
– Dette er en milepæl for oss i moderniseringen av vår sjøtrafikktjeneste, sier sjøsikkerhetsdirektør Arve Dimmen.
– Nye sensorer og nytt operatørsystem gir våre trafikkledere bedre og hurtigere situasjonsforståelse med raskere inngripen som resultat. Dette gir oss et solid fundament å bygge på når vi skal utvide tjenesteområdet og utvikle tjenesten videre, forteller han.
Brevik sjøtrafikksentral flyttet inn i nytt bygg i forrige uke, mens sjøtrafikksentralene i Vardø, Fedje, Horten og Kvitsøy ble modernisert i henholdsvis 2016, 2016, 2015 og 2014.
Moderne verktøy
Den tekniske løsningen går under navnet C-Scope og er utviklet og levert av Kongsberg Norcontrol. C-Scope er basert på integrasjonsteknologien multi-sensor tracking som gir trafikkledere et helhetlig situasjonsbilde av skipstrafikken. Systemet henter informasjon fra ulike sensorer som radar, skipsidentifikasjonssystemet AIS og VHF kommunikasjon, og analyserer, filtrerer og presenterer trafikkdata i et enhetlig skjermbilde.
Tjenesten skal styrkes ytterligere
En Sjøsikkerhetsanalyse utarbeidet av DNV GL for Samferdselsdepartementet i 2014, forespeiler en økning på rundt 41 prosent i mengde skipstrafikk langs norskekysten frem mot 2040. Analysen påpeker at en økning i trafikk vil gi økt risiko for grunnstøtinger og andre ulykker. Styrking av sjøtrafikksentralene er her identifisert som et viktig sjøsikkerhetstiltak for å imøtekomme trafikkutviklingen.
Med analysen som bakteppe forbereder Kystverket nå en utvidelse av tjenesteområdet til sjøtrafikksentralene i farvann der sjøtrafikken representerer en relativ høy risiko. Dette utføres på oppdrag fra Samferdselsdepartementet. I første omgang kan farvannet mellom Fedje og Kristiansund bli innlemmet i tjenesteområdet til sjøtrafikksentralene på Vestlandet. I tillegg jobbes det med å oppgradere tjenestens VHF-systemer og radarer.
Kilde: Kystverket