TIPS OSS
  • NYHETER
  • BÅTNYHETER
  • BÅTGUIDE
  • NAVIGASJON
  • SJØVETT
  • BÅTUTSTYR
  • BÅTMESSER
HAVNERTOPP 10 HAVNER
  • Nyheter
  • Båter
  • Navigasjon
  • Sjøvett
  • Båtmesser
  • Havner
  • Topp 10 Havner

NYHETER

  • Forside
  • Navigasjon
  • Båtutstyr
  • Sjøvett
  • Båtmesser

HAVNER

  • Topp 10 Havner
  • Havner på Vestlandet
  • Havner i Rogaland

ANNET

  • Tips oss
  • Annonsere hos oss?

KONTAKT OSS

Mindeveien 16, 5073 Bergen

TELEFON

+48 402 46 012

E-POST

post@baatsans.no

  • Redningsbåten har fått navnet E-Mako-655

Foto: Sønnavind Drone og Boligfoto

LANSERER ELEKTRISK REDNINGSBÅT

10/13/2022
Lise Kalstad
Nyheter

Del:

Tweet
VIKING Norsafe og den norske el-båtmotorprodusenten Evoy har lansert det som trolig er verdens første elektriske redningsbåt. Nå jobber de for å få den godkjent til bruk
Helelektrisk utenbordsmotor produsert av norske Evoy.

Arendal-baserte VIKING Norsafe har lansert en ny redningsbåt med 100% elektriskmotorkraft. Båten har fått navnet E-Mako-655 og er utstyrt med en helelektrisk utenbordsmotor produsert av norske Evoy.

Danske VIKING overtok norske Norsafe i 2018, og samlet har de to selskapene mer enn 60 års erfaring med å utvikle sikkerhetsløsninger for offshore og maritim næring. VIKING Norsafe produserer allerede elektriske livbåter for flere kunder.

Mange fordeler
De mener det er på tide at også redningsbåter leveres med elektrisk drivkraft, selv om dagens internasjonale regelverk foreløpig ikke tillater dette.

– Elektrisk er mer forutsigbart, krever mindre vedlikehold og er bedre for miljøet. På samme måte som en livbåt, kan redningsbåter ofte bli stående i lengre perioder uten å bli brukt. Bensin- og dieselmotorer vil da ha en større risiko for å ikke starte når du først trenger den, enn en elektrisk motor, sier Erik Mostert, leder for forskning og utvikling i VIKING Norsafe.

Det er det norske selskapet Evoy som har produsert motoren. Evoy produserer både innenbords og utenbords el-motorer for båtindustrien, lanserte sin første motor i 2019 og kom nylig med en utenbords elmotor med 300 hk.

¬– Vi er veldig spente på samarbeidet med VIKING. De er en bastion innen maritim sikkerhet, og vi er stolte og ydmyke over at de har valgt Evoy til å demonstrere for resten av bransjen at elektrisk er en levedyktig løsning allerede i dag, sier Leif A. Stavøstrand, medgründer og administrerende direktør i Evoy i en pressemelding.

Utfordrer regelverket
Redningsbåten ligger i disse dager til havn i Arendal, der VIKING Norsafe bruker den som demonstrasjonsbåt til interesserte aktører i bransjen. Bruk av redningsbåter er regulert av IMO (International Maritime Organization) og den såkalte SOLAS-konvensjonen, og dagens regelverk sier at en redningsbåt skal ha minst én forbrenningsmotor.

– Vi ønsker å utfordre dette regelverket, fordi vi mener det er foreldet. Vi regner ikke med å få gjennomslag med det første, men tror det på sikt vil være umulig å overse de åpenbare fordelene elektriske motorer tilbyr, sier Mostert.

Denne høsten gjennomfører også DNV omfattende sikkerhetstester av E-Mako-655.

Relaterte saker

SEADECK – Ny spennende hybridserie fra Azimut

1 dag siden
Båtnyheter
Seadeck-serien tilbyr det mest effektive skroget som noen gang er designet av Azimut, den introduserer et nytt konsept på markedet, en familiebåt for lengre opphold ombord med god plass og…
Read More

Båtlivet generelt gir helsebot

3 dager siden
Nyheter
Onsdag presenterte Kongelig Norsk Båtforbund Båtlivsundersøkelsen, den viser at fritidsbåt står sterkt i Norge. Vi har nådd den magiske grensen på over 1 million fritidsbåter i Norge, og verdien på…
Read More

Farsund er årets Båtkommune!

3 dager siden
Båtnyheter
En stolt ordfører og en unik Vekter tok imot den gjeve prisen som Norges beste båtkommune i Sjøfartsdirektoratet kantine, i forkant av Fritidsbåtkonferansen. Kysten har så mye historie og fantastiske…
Read More

Nye satsninger hos Bergen Marine

4 dager siden
Båtnyheter, Båtutstyr
Norges største båtforhandler satser videre på flere felt, og har nylig åpnet topp moderne verksedshall for plastskade reparasjoner. Bergen Marine planlegger å ta mer tak i bruktbåtmarkedet, spesielt på nyere…
Read More
Se flere nyheter
           

All informasjon som er publisert på dette nettstedet antas å være korrekt, men kan ikke garanteres.

NYTTIGE LINKER

  • Topp 10 Havner
  • Vestkystparken
  • Sjøfartsdir & Skipsregistrene
  • Blåskjellvarsel
  • Den Norsk Los
  • Båt app

KONTAKT OSS

Telefon

+47 402 46 012

E-post

post@baatsans.no

RSS

RSS-feed

FØLG OSS

Facebook

Annonser
Annonsere hos oss?

Utviklet av Mediehuset Bergen | Alle rettigheter © 2020