SILENT-YACHTS’ er kjent for mye større elektriske katamaraner på 60 fot og 80 fot, og da må man selvsagt også ha en lydløs Tender

SILENT-yacht mener kundene fortjener et lydløst tilbud, og nå er det mulig å få en. Den nye SILENT Tender 400 er designet av SILENT-YACHTS-teamet og bygget opp etter samme kvaliteter som moderskipene.
Laget i karbonfiber for ekstrem effektivitet og lav vekt. Sammen med elektrisk drivverk er SILENT Tender 400 lett, rask og fremfor alt – stillegående.
Selv om den måler 4,0 meter fra akterspeilet til baugen, kopierer tenderen en rekke av formene fra SILENT-YACHTS’ mye større elektriske katamaraner på 60 fot og 80 fot. Det er de kantete, moderne linjene, og signaturen i svart og hvit finish.
«Vi er veldig stolte over å presentere SILENT Tender 400, som er en av de mest effektive elektriske Tenderne på markedet,» sa grunnlegger og administrerende direktør Michael Köhler, i en pressemelding «Den følger de samme designprinsipp som våre prisbelønte elektriske yachter, med dimensjoner som gjør at den passer både til SILENT 60-serien og SILENT 80-serien. Dessuten er skroget tilpasset slik at passasjerene får en tørr tur, selv i fart og i urolig sjø.»
SILENT Tender 400 er designet for å transportere seks personer uten problemer, og er tenkt som den ultimate Tender for de solcelledrevne SILENT 60-seriens katamaraner. Men Tenderen passer like godt for andre, som leter etter en morsom elektrisk runabout eller en effektiv Tender, til en vanlig yacht.
Kundene kan velge mellom ulike innenbords og utenbords fremdriftsalternativer. Innenbordsmotor er på 20kW, den gir ekstremt lavt trekk og enkel håndtering. Ved påhengsmotoren er effekten enten 20kW eller 30kW, avhengig av hvilken pakke som er valgt. Den største motoren er i stand til å drive båten i mer enn 20 knop.
Batterikapasitet er også et spørsmål om valg. Av ytelsesgrunner har SILENT-YACHTS konstruert båten til å bære enten et standard 16kWh litiumbatteri eller en oppgradert 20kWh, for lengre rekkevidde. Ved 10 knops marsjfart, er minimum 2 timers kjøretid. Rask lading ombord kan fylle opp batteriet på bare 2,5 timer.
«SILENT-YACHTS jobber allerede med en større 5,1 m elektrisk tender, spesielt designet for å passe garasjen til SILENT 80-seriens yachter,» la Köhler til. «Dette har vært en gjentagende forespørsel fra våre kunder – og en vi er glade for å kunne respondere på.» avslutter Köhler