Den Svenske motorprodusenten lettet litt på elektrifiserings tankegangen deres når de lanserte 3. generasjon innenbordsmotor, D4 og D6, hvor mer enn 85% av motorene er fornyet, men i en gjenkjennelig innpakning.
Vi er i Gøteborg på Krossholmen, hvor Volvo Pentas testsenter befinner seg. Her ligger testbåter på rekke og rad utrustet med Volvo Pentas nylanserte 3. generasjons marin motorer D4 og D6.
Nye D4 og D6 har lengre serviceintervaller, lavere drivstoff forbruk, enklere dokking, nytt hydraulisk-drev DPI, oppgradert IPS-drev og nytt EVC system. En ny serie med propeller i rustfritt, med forbedret prestasjon. Oljefilter integrert i drevet og joystickstyring på alle motorene er noe av nyhetene.
En motor er en motor kan man gjerne si, men disse forbedringene som teamet hos Volvo Penta har gjennomført på D4 og D6 vil være merkbare for fritidsbåtbrukeren i veldig positiv forstand. Utviklerteamet har brukt intet mindre enn 300 000 timer på den nye motorene, og noen av de nye funksjonene som sakte fart (slowspeed) vil forbedre opplevelsen med å gå til, eller fra land.
De nye diesel marine motorene D4 og D6 har høyere effekt, så nå er det fra 150 til 480 hk.
Videre er Easy Connect er en app som gir deg alle data om motorens tilstand, som inneholder flere sensorer i motoren og rundt båten som kan i fremtiden la deg bruke self dokking. Da legger båten til helt uten hjelp av deg eller noen andre. Basert på teknologi som gps, dps, kamera og sensorer er dette mulig. Vi fikk selv erfare dette på testsenteret.
Sensor systemet er også integrert med service på motorene, som igjen vil gi lettere båthold for brukeren. Du kan lett sende en epost med diagnose fra motoren til merkeverksted for Volvo Penta, fra Easy Connect.
Vi fikk innblikk i hvordan Volvo Penta kan se for seg fremtiden, både når det gjelder elektrifisering, enklere båthold, tilrettelagt for kommunikasjon og automasjon.
Prisen på motorene fikk vi ikke, men det skulle ikke bli mye ekstra, men noe tillegg for de ekstra funksjonene blir det.
Volvo Penta gav oss en litt mer spennende fremtid enn det man ellers finner i det så trauste båtlivet.
Se bildeserie på toppen av siden fra presse eventet i Sverige.