NERO 777 Evolution, er en elektrisk karbonfiber-yacht. Båten er et resultat av det nye og spennende samarbeidet mellom båtentusiasten Moritz Pfaller, hans Italienske designer team og Norske Evoy. Båten er spesielt rettet mot innlandssjømarkedet.
Med sitt lette karbonfiber-skrog og elektrisk kraft fra Evoys kraftige 300+kW (400 hk) Hurricane innenbordsmotor, er NERO 777 Evolution på 7,77 meter en av de tøffeste sub-8m sports weekendbåtene i nyere tid.
Båten er primært rettet mot markedet for innlandssjøer og kanaler. Det spennende prosjektet er den tyske forretningsmannen og livslange båtentusiasten Moritz Pfaller, som sammen med sitt italienske designteam har kommet opp med. Båten har en rekke unike funksjoner, mange som ikke tidligere har blitt sett, heter det i pressemeldingen.
De forteller at hver båt blir skreddersydd etter bestilling, og det finnes flere tilpasnings alternativer. En sentral del av designet skal være karbonfiberkompositt-skrog, som skal redusere forskyvningsvekten.
Under vannet er det kjente Petestep®-teknologi, som skal fjerne friksjon og redusere energitap. Det kreves 35% mindre energi for å drive båten fremover med Petestep®-designet, forteller de.
NERO 777 Evolutions evne til å øke dekksplassen ute ved å senke ned skrogsidene, er det flere båtprodusenter som satser på i dag. Dette gir enormt med plass akter. I tillegg kan man flytte og vinkle de multifunksjonelle setene / solsengene sidelengs på skinner. Dette skaper plass som ellers ikke ville vært der.
Andre funksjoner er integrerte trinn på hver side av midtkonsollen og frontruten, som gjør det enkelt å gå opp/ned til fordekket fra begge sider av cockpiten, uten å måtte klatre over frontruten.
Et automatisk anker skjult innenfor den vertikale hevingen av baugen gir en sømløs og ryddig profil til frontdelen.
Inne i cockpiten er det dedikerte lagrings områder, en er spesielt beregnet for «båtsko». Begge er små, men likevel viktige og innovative detaljer for nytekning og utnytting av alle rom
Det er en velutrustet kabin i front av båten, og eget elektrisk skyllende toalett. Båten kan brukes som daycruiser, men også med mulighet for overnatting.
NERO Yachts’ administrerende direktør, Moritz Pfaller, sa: «Kundene i innsjøbåtsegmentet blir motivert av god ingeniørkunst og innovativt design, og i motsetning til andre produsenter som har mindre erfaring med komposittmaterialer, er vår teknologipartner den erfarne flyprodusenten Grob Aircraft, som har bygget karbonfiberkomposittfly siden 1971.»
«Sammen med Evoy, som motorleverandør, tror jeg at vi har et vinnende team bak oss, og jeg kan ikke vente med å få lansert den første båten og presenter den for kundene i 2024. Her vil de oppleve en fantastisk akselerasjon fra Evoy’s elektrisk motor.»
CEO i Evoy, Leif A. Stavøstrand, la til: «Innsjøbåtsegmentet har blitt et lukrativt marked for oss, og med flere reguleringer fra myndigheter gjør det vanskelig for båtfolk om de ikke har elektriske båter eller seilyachter. Spesielt det å dra ut på vannet i miljøbeskyttede farvann.
Nullutslipps NERO Yachts 777 Evolution kan se frem til en spennende fremtid, og vi er stolte av å være en del av den reisen sammen med dem.»
Det er tre alternativer for NERO 777 nå, og for 2024 vil det bli lagt til flere alternativer på 225kW og 250kW i utvalget.
Teknisk/pris
Pris Fra: 287 500 Euro, 319 500 Euro 412 500 Euro
Motorstyrke: 60 kW (80 hk) 90+ kW (120 hk) 300+ kW (400 hk)
Batterikapasitet: 40 kWh 63 eller 126 kWh 126 kWh
Toppfart: 25 knop 35 knop 50+ knop
Ladeeffekt: 9,9 kW 22 kW 22 eller 44 kW