Petter Søreng, fra Sjøfartsdirektoratet informerte i går om at de har fått på plass en nasjonal tiltaksplan for fritidsbåtulykker
Søreng var glad for at de for 2 år siden ble hørt, og at i slutten av 2018 kom daværende minister Karsten Rød Isaksen med ønske om en tiltaksplan og at de ønsket å bevilge penger til det.
I 2019 fikk de oppdraget fra Departementet, og det kom noen føringer med oppdraget. Det hadde aldri vært snakket om nullvisjon tidligere, men nå kom det tydelig frem. -Vi skulle også bruke informasjonen fra rapporten fra Havarikommisjonen som ble lagt frem i 2019. Samt at vi skulle samarbeide med relevante aktører fra fritidsbåtområdene.
Da ble det satt sammen et sakkyndig råd for fritidsfartøy, bestående av myndige etater og en hel del organisasjoner. Viktige samarbeidspartnere for oss, og vi fikk relativt kort frist på oppdraget.
Det var mer enn 67 tiltak og vi fikk en oversikt over innsatsområdene, som var satt til 9 stykker:
1) Sikkerhetsutstyr
-her ble spesielt nevnt leidernevnt, en såkalt badestige for å komme seg ombord i båten, om man skulle falle på sjøen.
Flyteutstyr
Varsling
Automatisk nødstopp
Lanternebruk
2) Rusmidler
Kampanjeer som Klar for sjøen
Kontrollvirksomhet.
3) Sikkerhet ved brygge/havn
Trygge brygger og kaianlegg
4) Fart
Samkjøring av fartsbegrensninger
Opplæringstiltak
Vurdere behov for høyhastighetssertifikat
5) Fartøysikkerhet
Økt tilsynsvirksomhet
Internasjonalt standardiseringsarbeid
6) Farleder
Merking av leder
Økt kompetanse
7) Utleie
Bedre informasjon til tjenestetilbydere og leietaker
Tilsyn mot tilbyde
Bedre mulighet for varsling
Vurdere behov for økt regulering
8) Båtførers kompetanse
Forbedring av dagens sertifikater og kompetansebevis
Behov for mer formell kompetanse
Frivillig opplæringstiltak fr barn ungdom og voksne
9) Forbedring av faktagrunnlag
Forbedring av data grunnlag knyttet til ulykker med omkomne
Det er nullvisjon, men vi må sette oss noen delmål, og første delmål skal vi nå innen 2023 og det er å halvere drukningsulykker fra 35, til 17, fortalte han. Politisk ser det ut til å være en økt vilje rundt sikkerhet for fritidsbåtbruk.
Sjøsikkerhetsmeldingen, har gitt sjøfartsdirektoratet flere konkrete oppgaver fra departementet, og noen med overlappende tiltak. Så det første sjøfartsdirektoratet arbeider med nå er å utrede høyhastighetssertifikat, og høyere krav til utleier av båt. Utrede krav om automatisk nødstopp og utrede bedre statistikker og faktagrunnlag for ulykker.
Det trengs felles innsats og samarbeid fra alle aktører for å skape endring. Han oppfordret alle til å Google Handlingsplanen, slik at man kan komme med innspill til Sjøfartsdirektoratet, slik at de kan ta det med i arbeidet sitt videre.
Sakkyndig råd er:
Organisasjoner som arbeider innen fritidsbåtområdet på nasjonalt plan med inntil en representant med vara:
Kongelig Norsk Båtforbund
NORBOAT
NHO Reiseliv
Norges padleforbund
Norges Seilforbund
Redningsselskapet
Offentlige myndigheter med ansvar innenfor eller knyttet til fritidsbåtområdet:
Sjøfartsdirektoratet
Kystverket
Politidirektoratet
Miljødirektoratet
Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap
Hovedredningssentralen
Nærings- og fiskeridepartementet (observatør)
Statens Havarikommisjon for Transport (observatør)