Nimbus Group AB har inngått avtale om å kjøpe alle aksjene (1.937.781) i det amerikanske selskapet EdgeWater PowerBoats, LLC.
Oppkjøpet av EdgeWater forventes gjennomført i løpet av andre kvartal 2023.
EdgeWater ble grunnlagt i 1992 med sikte på å designe og produsere robuste, sikre og pålitelige båter under premiummerket EdgeWater. EdgeWater selger båter til det nordamerikanske markedet og solgte i 2022 over 300 båter i størrelser opp til 37 fot.
Båtene er hovedsakelig saltvannsbåter, av midtkonsolltypen, som brukes til fritid, fiske og transport. Alle båtene er utstyrt med påhengsmotorer.
EdgeWater har ca. 165 ansatte med og omsatte for ca. USD 47,7 millioner i 2022
Synergieffektene forventes å oppstå fra en sterkere markedsposisjon, tilgang på produksjonskapasitet i USA og gjennom mer effektiv logistikk, noe som også er positivt i et bærekraftperspektiv. Oppkjøpet inkluderer en industriell eiendom.
Med dette blir EdgeWater en del av Nimbus Groups amerikanske organisasjon. Oppkjøpet av EdgeWater forventes gjennomført i løpet av andre kvartal 2023.
– Gjennom utvikling av nye båtmodeller, global ekspansjon, fortetting av forhandlernettverket og oppkjøp har vi levert på den klare vekststrategien vi har. I den strategien er en ekspansjon i det viktige nordamerikanske markedet en av hjørnesteinene. Oppkjøpet av EdgeWater tilfører en sterk og vellykket merkevare til vår portefølje, utvider vår tilstedeværelse i det nordamerikanske markedet og legger til en viktig lokal organisasjon med produksjonskapasitet i USA, sier Jan-Erik Lindström, konsernsjef i Nimbus Group, i gårsdagens pressemelding.
Motorbåtmarkedet i USA er verdens største enkeltstående og for å støtte Nimbus Groups ekspansjon i USA har selskapet gjort store investeringer de siste årene.
I 2022 etablerte selskapet sin egen lokale organisasjon samtidig som selskapet kunngjorde at et nytt salg og hovedkontor for det nordamerikanske markedet vil bli etablert i Annapolis, Maryland, som ligger på østkysten av USA.
Investeringene har ført til at Nimbus Group har doblet antall markedsplasser i det nordamerikanske markedet i 2022.