“Simplicity” and “Easy living” er fanen den Svenske produsenten presenterte båten T11 under, da den ble lansert i 2019. Den litt over 12 meter lange T11 er den største i Tender serien og har det meste for en fin dag, helg eller uke på sjøen.
Båten er enorm, men med alle «sonene» føles den ikke så stor. Hvis vi starter med førerposisjonen, som er plassert i senter av båten har du tre seter i fartsretning bak styrekonsollen med vindskjerm.
På styrbord side kan fører sitte eller stå, begge deler er komfortabelt og du har god oversikt over alt. Med 2 x 300 hk Mercury påhengs på hekken sparker der godt i fra og båten har ingen merkbar planingsterskel. Du flyter bare med og på ett- to- tre er du i 40 knop.
Da sluker den riktignok bensin, men går du ned i 30 knop går du veldig økonomisk.
Mellom 28 – 30 knop har du en behagelig fart og du står lunt bak vindskjermen. Båten ligger godt i sjøen. Vi hadde flatt hav, så det var ingen utfordringer, men med litt kryssing kjentes den veldig stabil og solid ut.
Båten har alt tenkelig navigasjon- og dokking utstyr, så med joysticken kan båten enkelt snus 360 grader, gå sidelengs, frem- og aktover. Du trenger ikke tenke på tilting av motor eller justering av flaps, alt er integrert og passes på av Mercury sitt styresystem.
Mercury sitt patenterte Joystick Piloting-system gir 360 graders retningskontroll. Skyhook Digital Anchoring System kan holde båten i en fast posisjon uavhengig av vind eller strøm. Active Trim er det eneste trimprogrammet som bruker GPS og hastighet. SmartCraft DTS (Digital Throttle & Shift) gir presise kjøreegenskaper og behagelig håndtering, med umiddelbar respons og total kontroll.
Det er uvant å kjøre med Joystick i fart, så undertegnede foretrekker å bruke spakene til gass, og holder godt i rattet. Men skal du gå rolig på fjorden eller legge til land, er det helt klart enkelt å bruke joysticken og baugtrøsteren som båten også har.
Nimbus er kjent for kvalitet, og det er helt tydelig at denne båten ikke gjør skam på det. Her er det meste tenkt på. Detaljer som solide syrefaste handtak for alle ombord finnes overalt i båten. Godt med drenering, lekkert skjult under kraftige rister. Solide fortøyningspullerter og godt med stuverom. Båten har mye standardutstyr, men solcelle på taket som denne utgaven er utrustet med er ikke standard.
T11 er registrert for 12 personer, og 10 kan sitte i fartsretning om ønskelig. Da vender du sittesetene som er akter i båten om på enkelt vis. Skal du underholde og servere mat, svinger du raskt om setene igjen og har en sittegruppe med bord. Tredje alternativ er en stor solseng.
Nimbus kaller det Chill, Lounge eller Drive modus
Solseng finner du også i baugen, hvor det er nedsenket sitteplass til to personer i solsengen. Her kan man også løfte opp en luke til doblekabinen i baugen. Slik at man får god lufting. El. ankevinsj i baug og bred baug, gjør det lett å komme i land.
Under dekk er det 2 dobbelkabiner, og seperat toalettrom med dusj. Mastekabin ligger i baug og gjestekabin midtskips.
Dagsturbåten, er en båt du helt fint kan dra på ferie i, men da må du leve etter mottoet om at «livet er best ute». For det er definitivt det denne båten er laget for. Uteplassen er enorm og hele båten har en sosial profil. Du kokkelere ute, ved pantryen som er bak førersetene. Du går lett rundt hele båten, den føles sikker med høye rekker selv om det ser ut som en lav båt. Lengden og åpenheten bedrar litt her, for med en gang man er ombord kjennes det veldig trygt.
Dette er selvsagt ikke en båt for hvermansen, da prisen starter på rundt 4 millioner, men heldig er den som faktisk kan kjøpe den.
Teknisk:
Lengde: 12,40 m
Bredde: 3,46 m
Dybde: 0,9 m
Vekt inkl. 350 hk: 5600 kg
Drivstofftank: 850 l
Vanntank: 135 l
Spillvannstank: 80 l
CE: B10, C12
Fart: +40
Motoralternativer:
Mercury Verado V8 – 2×300 hk
Mercury Verado L6 – 2×350 hk
Volvo Penta D4 DPI 2×320 hk
Forhandler Nautic Norway stilte båten til disposisjon