Denne gangen er det Pats Garage som står for bygging av den nye norske båten som har fått navnet Norbas P570.
Gründerparet bak Pats Garage er Hege og Petter Træet. De har båtverksted på Askøy, og driver med mobile maritime tjenester i Bergen og omegn, i tillegg til å rigge og selge Norbas P570.
Norsk Modell & Formplast er nabo av Pats Garage og er kjent for å produsere båter for flere kjente båtmerker. Petter forteller at han oppdaget formen som lå utenfor, opp ned. Båten hadde ikke vært produsert på ca 10 år, da naboen tipset om at det var et veldig godt skrog.
Entusiastisk forteller Petter om båten, som han mener er «helt konge». -Båten er skikkelig stabil og har enormt med plass. -Den er gjerne ikke den fineste båten, litt som den stygge andungen, sier han. Men det er nå heller ikke konkurrentene, som Øien og Hobby, mener han. De er alle bruks båter, men ingen skjønnhet.
I samarbeid med Norsk Modell & Formplast bestemte han seg for å teste ut en båt. Vi lagde den første som ble en suksess og solgte med en gang bygg nummer en til Lauvøy Feriesenter, som driver utleie av båter til gjestene. Vi likte båten godt selv og fant ut vi ville lage en til som vi kunne ha som service båt, men da med et styrhus, eller «telefonboks», som Petter humoristisk beskriver den som. Vi bruker denne aktivt, og med det været vi har på Vestlandet har jeg blitt veldig glad i styrhuset.
Båten er en flerbruksbåt på 19 fot, for fiske med særdeles god dekksplass
Båten kan leveres med vindskjerm, på en side, eller begge sider. Ønsker du vindskjerm hvor to personer kan sitte bak, lager vi det også. Det som er så flott er at vi tilpasser det akkurat slik kunden vil ha det. Siden vi produserer og rigger alt her ute på Askøy og ikke i utlandet, er det lett å få det akkurat slik du vil.
Du kan få benker på tvers eller langsgående fiskekasse, alt tilpasser vi.
Som arbeid, fiske eller bruksbåt er dette en båt midt i blinken, og en vinner på dekksplass i denne priskategorien. Vi har også bestilt, av en smed her på Askøy, en liten targabøyle som skal monteres på toppen av styrhuset. Den får seks syrefaste rør, slik at du kan ha fiskestenger på taket i 30 graders vinkel.
Båtmesse på Sotra
Han håper targabøylen er klar til båtmessen på Sotra, som skal arrangeres i februar. Her har jeg fått den siste standen som var ledig. Jeg synes det var veldig dyrt, men håper at det vil lønnes seg for oss å vise frem båten.
Flere av fordelene med båten, ifølge Petter, er at den er formstøpt med bunnforsterkere. Hele dekket er støpt i divinycell. Dette gjør at dørken blir ekstremt sterk, noe som er til stor fordel med tanke på bruken av båt, lastemulighet, vekt, levetid osv.
Det er lukket dobbeltbunn, og en veldig trygg og stabil båt.
Han mener at 50 hk er en ok motor for båten. Selv har de en 80 hk på sin service båt, og da gjør den godt over 30 knop, men det behøves ikke. Han mener at litt over 20 knop holder lenge.
På servicebåten deres har de et litt spesielt oppsett. -Som du ser har vi en fembladet propell, det er siden vi sleper mye båter og flytebrygger. Vi får med den enorm skyvekraft. Største båt vi har slept med denne var over 30 fot, og vi har slept en flytebrygge på over 40 kvadratmeter.
Båten planer på 16 knop. Den har en antydning til vbunn, men kan vel kategoriseres som flatbunnet. Foran i baugen har den en liten kjøl, som er fin for bølgenes del, forteller han. De var SAR båt under siste Bergen PokerRun. Da imponerte båten stort i kraftig vind. Vi fikk utført alle oppdragene, når andre måtte bryte på grunn av bølgene den dagen. Da var jeg skikkelig imponert over båten som leverte så bra.
Det unge selskapet startet 2020 i januar, akkurat når Korona brøt ut. Planen hadde jeg gått med i fem år, så vi var heldig med timingen. Utenom båtbygging har de også full service for båtkunder som trenger ulike tjenester til båten som vinterlagring, service på motor og vask av båt. Vi henter båten for kunden og leverer den tilbake der hvor kunden ønsker det.
Litt kjøp og salg driver de også med.
10-12 påhengsmotorer har de solgt, og samarbeider godt med mange i bransjen. Elektro kurs i regi av Norboat har de nettopp vært på, og i 2022 har de investert mye i nytt utstyr.
Dette har lønnet seg og vi har fått en fin kundegruppe, som kommer igjen år etter år, så det er veldig kjekt.
– Vi har klatret gradene fint. Investert veldig hardt i år, men har gått i pluss hele veien. Vi har gått «all inn» på å være oppdatert. Det gjelder å holde seg oppdatert og å være kurset innen siste nye faglig sett.
Akkurat nå føler han at markedet er veldig stille, alle er litt på vent. – Det blir kanskje et år eller to som kan bli litt tøffe, men drømmen er å produsere opp til femti båter i året.
-Vi er veldig positivet til fremtiden fortelle han, og avslører at han har en drøm om å bli forhandler også, men bekymret for fremtiden er de ikke. Vi har mer enn nok arbeid om dagen, alltid noe som skal fikses.