Pandemien og tilhørende restriksjoner gjør det uforsvarlig å samle mange mennesker på ett sted denne våren og dermed umulig å gjennomføre fysiske båtmesser med et stort publikum, som de vanligvis gjør på våren med messen Sjøen for alle på Lillestrøm.
Nå har Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge, gitt deres medlemmer mulighet til vise båtfolket en oversikt over mange av sesongens produkter og tjenester i samarbeid med Finn.no, under navnet Båtmessen.no
I utdrag av en pressemelding forteller de følgende; Båtfolket som klikker seg inn på den helt nye Båtmessen.no vil bli møtt av 45 av markedets mest kjente merker som har med seg mer enn 260 produkter og tjenester.
Utstillerne deles inn i seks digitale messehaller og hovedmålet for kundeopplevelsen er «enkelt og oversiktlig». Med seg på laget har arrangørene «Båtens Verden», som er ansvarlige for det redaksjonelle innholdet og messens podcast, og eDialog24 som står for den integrerte chat-løsningen.
Publikum som besøker messen vil finne både båter, motorer, utstyr, tilbehør og tjenester – både i form av nyheter og messetilbud. Og – selv om utstillerne ikke får tatt publikum i hånden og bydd på en kopp kaffe, vil de aller fleste av dem være til stede på messen, klare til å ta imot publikum via live chat med mulighet for videovisninger.
– En av mange fine ting ved en båtmesse er at man som besøkende enkelt kan få full oversikt over det aller meste som finnes på markedet, på ett og samme sted. Når dette ikke lar seg gjøre på vanlig måte ønsker vi og FINN.no å gi publikum denne opplevelsen på en digital plattform, men samtidig så levende som mulig, sier Magnus Frøshaug Ryhjell, Daglig Leder i Norboat AS.
Bransjeansvarlig for Båt i FINN.no, Ole Martin Larsen, er godt fornøyd med både produktet og båtbransjens oppslutning om messen. Han gleder seg til å åpne båtmessen.no for publikum.
– Jeg synes produktet vi har laget sammen med Norboat, Båtens Verden og eDialog har blitt meget bra. Jeg synes vi har lykkes godt med å gjenskape nøkkelelementer fra fysiske båtmesser på vår digitale plattform. Brukertestingen vi har gjort forteller oss at chat-løsningen, sammen med det store utvalget av tilbydere og produkter blir vår x-faktor. Folk som går på messe ønsker å få oversikt over markedet og deretter komme i direkte kontakt med de som fører produktene de liker, sier Larsen.
Selv om Båtmessen.no byr på et bredt utvalg av maritime varer og tjenester har arrangørene lagt mye vekt på at dette skal være en båtmesse for alle – også de som ikke har planer om å handle. Båtens Verdens bidrag er derfor et stort digitalt messemagasin og en egen messe-podcast.
– Vi har lagt mye arbeid i å laget et messemagasin og en podcast som dekker alle behov. På denne messen vil du finne interessant innhold uansett om du trenger kjøpshjelp, ferietips, hjelp til båtpussen eller om du bare er glad i båtlivet og ønsker å bli inspirert. Her skal det absolutt være mulig å slå i hjel noen timer, forteller Vetle Børresen, Redaktør i Båtens Verden.
Båtmessen.no åpner 9. april klokken 12:00