Det som ikke skulle kunne skje har skjedd med seilbåten til det Norske paret. På grunn av korona måtte Britt Eikemo og Erik Føyn avbryte drømmeturen litt tidligere enn forventet.
Seilbåten Harry Z, en Bavaria 50 2004 modell, ble satt på land i New Zealand. Et trygt sted å lagre båten, skulle man tro. På fredag den 26. juni var det uvær på New Zealand, og det oppstod et sjeldent værfenomen i disse trakter, en tornado.
Det er 117 båter på Northsand boat yard hvor Harry Z ligger, og kun 4-5 båter ble truffet og skadet.
Tornardoer er svært sjeldne i New Zealand, så dette er en «freak event».
Værfenomen
Tornardoen var ca 50 meter bred og i løpet av 10 sekunder veltet den 4-5 båter. Harry Z veltet og var uheldigvis en av dem som har fått betydelige skrog skader, og brukket mast. Ekstra uheldig er det at paret og eierne av Harry Z hadde kuttet kaskoforsikring og hadde kun ansvar forsikring siden båten sto på land.
De har et norsk vennepar i området som rydder verdier ut av båten til et lager, men uansett blir dette kostbart for paret.
Heldigvis gikk ingen liv tapt i den voldsomme tornadoen, men en som arbeidet ombord i en av båtene da tornadoen traff forteller at hele båten ristet. Han ante ikke om det var jordskjelv eller hva som traff, før han kikke ut av båten.
Støtteside
Datteren til Britt har opprettet en støtteside på spleis.no med et ønske om at dere som leser dette vil være med og spleise så de kan få reparert båten og seilt den hjem.
Drømmeturen
Eventyret startet i 2015 da Britt Eikemo og Erik Føyn reiste fra Norge i sin «Harry Z», med jordomseiling som mål.
De hadde begge seilt mye og Erik hadde tatt ett år på langtur, tur retur Norge Karibien i 2006/2007. Turen som de også tok samme i 2010/2011.
I august 2015 var de endelig klar for den store drømmen, gjennom Panama kanalen og inn i Stillehavet. Venner har vært over på besøk og seilt enkelt strekk med dem, på deres fantastiske seilas.
I 5 år har båten vært deres hjem, så dette er svært lei situasjon å være i. Nå ønsker paret bare å komme seg raskest mulig ned til båten, for å få oversikt på skadeomfanget.
Noe som kan bli dyrt og komplisert i disse korona tider, men med litt støtte kan det kanskje bli en god løsning tilslutt?