Norges Forskningsråd har bevilget 14,3 millioner til et 4-årig forskningsprosjekt som skal bidra til at Norge kan nå sine bærekraftsmål som ivaretar en fremtidsrettet båtproduksjon og et rikt båtliv.
Å lage sjøens «Tesla» er ikke like enkelt som enkelte tror når det kommer til fritidsbåt. På sjøen er det utallige faktorer som spiller inn når man skal erstatte fossil motor med batteridrevet. Rekkevidde angst får en helt annen betydning på sjøen, enn om bilen går tom for batteri på veien. Konsekvensene for å miste all motorkraft på sjøen kan være fatale, noe du ikke ønsker å oppleve.
Men motor- og fritidsbåtprodusenter må også «henge» med i timen, og el-båter kommer det stadig flere av, samt krav og mål som Norges politikere har satt for fremtiden. Bransjen kan ikke sitte på sidelinjen, men være med å utrede hvordan det eventuelt kan implementeres i fritidsbåt.
Det nye el-båt prosjektet består av Ibiza Boats, Viknes Båt og service, Nordan Composites, Farco, Seadrive, Inventas Kristiansand og SINTEF.
Båtsans.no har snakket med Senior produkt designer og daglig leder hos Inventas Krisitiansand, Torgeir Bråtane. Han har en vesentlig rolle i prosjektet på vegne av båtprodusentene, og forteller om et omfattende prosjekt.
Innen maritim sektor på yrkesbåt (ferger/kysttransport) er det utviklet og implementert mer miljøvennlige løsninger, mens man for fritidsbåter har store utfordringer i form av kostnad, funksjon og mangelfullt regelverk, forteller han, så det er det første de må ta tak i.
Vi arbeider sammen med Sjøfartsdirektoratet og IMCI om å utarbeide en Iso standard man kan følge. Når det gjelder yrkesbåt kan hver og en båt sertifiseres, men slik er det ikke for fritidsbåtproduksjon, så her må vi ha en standard. Et Litiumbatteri til bil, er ikke nødvendigvis egnet i båt, da miljøet i tillegg er et helt annet enn i bil.
Litium-ion batterier kan i noen tilfeller utgjøre en spesiell brannfare med sitt høye energiinnhold. Brann i båt er ikke noe man ønsker og er det også nødvendig med rikelig med slukkingsmidler, eller måter å bli kvitt batteriet. Pr i dag finnes det ikke en standard av installering av litiumsbatteri i fritidsbåt ved CE merking, og det bør komme på plass.
Som sagt er det mye hensyn å ta, men vår oppgave blir å:
•Klarlegge fremtidens brukerbehov for fritidsbåter og mindre arbeidsbåter/speedsjarker med elektrisk fremdrift og kombinasjonsløsninger.
•Utvikle tekniske løsninger med el-drift og kombinasjonsløsninger, inklusive konseptuelle, der utvalgte løsninger blir utviklet, testet og installert for bruk.
•Utvikle løsninger for effektive skrog tilpasset el-fremdriftssystem og kombinasjonsløsninger, inkludert tilpasninger av eksisterende båtmodeller (skrog), og utvikle konsept for fleksible skrog for ulike fremdriftssystem og fartsområder.
•Fokusere på Design for Manufacturing, prosessutvikling og nye organisatoriske modeller som muliggjør produksjonskonsept og løsninger for omstilling til el-fremdrift.
For å lykkes kreves en omfattende teknologiutvikling basert på elektrifisering, og ulike hybridløsninger som rekkeviddeforlengere i tråd med bruksmønstre og miljøkrav integrert.
Sentralt er utvikling av løsninger for mer effektive skrog tilpasset el-fremdriftssystem og kombinasjonsløsninger, heri tilpasninger av eksisterende båtmodeller (skrog), og konsept for fleksible skrog for ulike fremdriftssystem og fartsområder.
Sammen med utviklings-, produksjons- og organisatoriske modeller skal dette sørge for konkurransedyktighet på et nasjonalt og internasjonalt marked.