Oppstartsselskapet for elektrisk båtteknologi fra Norge, Pascal Technologies har vellykket hentet inn 0,5 millioner dollar i egenkapital gjennom en utvidelsesrunde
Pascal Technologies har sikret denne investeringen som en forlengelse av den første investeringsrunden på 53 millioner norske kroner (ca. 5 millioner dollar) i egenkapital som ble avsluttet tidligere i Q1, ledet av Ocean Zero. De ekstra midlene vil bli brukt til å akselerere lanseringen av Pascals første kommersielle fartøy.
Utvidelsesrunden inkluderte Grieg Edge og risikokapitalfirmaet Katapult Ocean

Begge selskapene fokuserer på å investere i bærekraftige maritime løsninger, i tråd med Pascal Technologies’ engasjement for å øke farten av overgangen til nullutslippsbåter.
«Innovative løsninger for å redusere energiforbruket vil være en avgjørende del av den grønne endringen innen maritime industri, og vi ønsker å være aktive med å bringe disse løsningene til markedet.
Pascal Technologies har spennende teknologi som samsvarer med dette perspektivet, og deres sterke team og pålitelige partnere styrker ytterligere deres posisjon,» sier lederen for Ocean Ventures i Grieg Edge, Kjerstin Hernes.
Pascal Technologies’ innovasjon er energieffektiv skrogteknologi som gjør det mulig med elektriske båter med lang rekkevidde. I løpet av det siste året har Pascal inngått strategiske partnerskap med noen av de mest anerkjente merkene innen fritidsbåter og arbeidsbåter i Norden.
Samarbeidet med Frydenbø Marine om fritidsbåter og med Moen Marin og Nimbus Group om kommersielle fartøy har forankret Pascals posisjon som en katalysator i den bærekraftige maritime industrien.

«Dekarboriseringa av maritim transport akselererer og med store energi gevinster øker rekkevidde gjennom kombinasjonen av nye framdriftsformer og teknologier, som her tilbys av Pascal Technologies,» sier Ross Brooks, general partner i Katapult Ocean
«Pascalsystemet gir betydelig økt rekkevidde for fartøyer samtidig som sikkerhet og manøvrerbarhet opprettholdes. -Vi er glade for å bli med i et flott team og aksjonærgruppe for å muliggjøre en grønn revolusjon på vannet!»
Det første kommersielle fartøyet er allerede under produksjon. Hittil har begrenset rekkevidde for elektriske båter hindret deres bærekraft som et kommersielt alternativ til fossildrevne fartøyer. Ved å kombinere elektrisk framdrift med ny skrogteknologi tilbyr Pascal nå et betydelig mer attraktivt alternativ og arbeider med å introdusere nullutslippsfartøyer til nye segmenter.
«Vi er begeistret for å ønske to sterke nye investorer velkommen til selskapet, som bringer med seg verdifull kompetanse, nettverk og bransjeerfaring både innen båtbransjen og skipsfarten,» sier administrerende direktør i Pascal Technologies, Carl Rehn.
