Nautic Norway blir importør av Benetéau seilbåter i Norge, verdens største produsent av seil- og fritidsbåter med produksjonsfasiliteter i Frankrike og USA.
– Dette er en mulighet som ikke kommer hver dag, forteller Ørjan Wollertsen, daglig leder hos Nautic Norway i en pressemelding.
-Å bli importør for en av verdens største båt- produsenter, som siden starten i 1884 har bygget mer en 100.000 båter, er helt fantastisk!
Giramar
Det er importør av Benetéau seilbåter Giramar som gir «stafettpinnen» videre til Nautic. De to selskapene skal drive sammen i lokalene til Giramar frem til sommeren, for senere å overta lokalene i Leangbukten.

-Det er et stort ansvar vi nå velger å gi videre til Nautic Norway, men vi har full trygghet for at våre kunder vil bli ivaretatt på en eksepsjonelt god måte i fremtiden. – De er solide, positive og erfarne, forteller Harald Korn, daglig leder hos Giramar.
Wollertsen forteller at det har vært en god prosess som har pågått i flere måneder.
– Vi fortsetter det gode samarbeidet fremover og etter hvert overtar vi importansvaret fra Giramar og Harald Korn. –Det er en ære for oss og Korn har gjort en veldig god jobb, mener Wollertsen.
De har investert mye i å bygge merket opp i Norge
– Giramar har solgt godt med båter og har fornøyde kunder, og vi overtar en veldig bra pakke, sier Wollertsen. – Dette skal vi bygge videre på og representere til det beste for kunder og Beneteau. Det bunnsolide verftet har lange håndverkstradisjoner, innovative løsninger og svært anerkjente båter. Benetéau er godt kjent for seilbåtmodellene; First og Oceanis, samt Lagoon katamaraner.
Litt om Nautic Norway
Selv har Wollertsen et helt spesielt forhold til Benetéau. I en alder av 24 år kjøpte han og konen Jannike sin første Beneteau Oceanis Clipper 360. Det unge paret solgte alt de eide og seilte over Atlanterhavet til Karibien, med sin første sønn Dennis, knapt ett år gammel. Båten ble kjøpt av Normar på messen i Sandvika, minnes Wollertsen, en salgs prosess han husker veldig godt.
Smaken på seilbåtlivet var sådd og på hjemturen bestilte de større seilbåt, en Benetéau First 47,7. 36 foteren ble solgt og de fikk like mye igjen for den som når de kjøpte den. First’en ble solgt til charter i Norge – og Nautic Sailing ble startet.
Gründer paret hadde flere år med charter, før valget ble tatt om å satse større. I dag er Nautic Norway importør for Fairline og Rand, samt forhandler av Windy og Nimbus på Vestlandet. Hovedsete ligger på Hjellestad utenfor Bergen og de siste årene har de utvidet med salgskontorer i Leangbukten på Østlandet og i Stavanger.
Gjennom årene Nautic har eksistert har de alltid hatt seilbåt i porteføljen sin. – Vi har solgt et betydelig antall båter, gjennom vår tid som agent for Heitmann Marin på Vestlandet. Beneteau og Jeanneau er produkter som har mange likheter, mener Wollertsen. Nautic Norway har også hatt importørstatus for Elan seilbåter, som de nå avslutter samarbeidet med.

Riktig Timing-Timingen er riktig for oss nå, sier Wollertsen. -Vi har stor tro på at seilbåtmarkedet som har lagt nede desiste tolv årene, skal opp igjen. Med Beneteau får vi mulighet til et større volum og det er styrke i verftet og i navnet.
Vi starter 1. april, og selskapene skal arbeide sammen til 20. juni.
-Det sikrer en god overgang for oss alle, avslutter Wollertsen.
Faktaboks: Groupe Beneteau er i dag verdens største innen fritidsbåt produksjon. De har et omfattende modellprogram av motor- og seilbåter. I båtdivisjonen finnes 12 brand, med 180 ulike båt-modeller fra 15 til 105 fot; Beneteau -Jeanneau – Lagoon – Prestige – Excess – Four Winns – Wellcraft – Delphia – CNB – Monte Carlo Yachts – Glastron – ScarabKonsernets internasjonale industrikapasitet og globale nettverk har 8000 ansatte, hovedsakelig i Frankrike, USA, Polen, Italia og Kina.Tidslinje går tilbake til skips arkitekten Benjamin Bénéteau, fra Croix-de-Vie i Vest-Frankrike. I 1884 startet han å bygge seilbåter til fiskere. I 1910 lanserte de sin første motoriserte fiskebåt til sardinfiske. Båten skapte frykt i lokalsamfunnet som beskylte «oljebåten» for å skremme fisken bort, før de overvant bransjen.Produksjonen deres har utviklet seg fra å være et tradisjonelt båt-verft til dagens høyteknologiske produksjons linje med avansert industriteknikk. Kjernen og drivkraften har i alle år vært innovasjon i kombinasjon med en sterk lidenskap for båter- som deres motto «Avant-Garde in Boating» –»foregangsfolk innen båtliv» |