Med Mercury Racing 360 APX- utenbordsmotor, debuterer de i markedet for båtracing.
Den nye konkurransemotoren Mercury Racing 360 APX er en kraftig firetakts V8 som er spesielt konstruert til Formel 1-tunnelbåter for UIM F1H2O-verdensmesterskapet.
360 APX er den første modellen i en ny serie med Mercury Racing Apex-utenbordsmotorer som er beregnet på konkurranse på lukket bane, og den kan leveres fra sensommeren 2020 til kvalifiserte racerteam.
– 360 APX innvarsler en ny æra med motorer til denne premiumklassen med tunnelbåtrace, forteller Stuart Halley, sjef for Mercury Racing. – Den kombinerer en slitesterk firetakts motorblokk med en fantastisk ytelse, og vil kreve mye mindre vedlikehold enn totaktsmotoren som for tiden er i bruk i F1H2O-verdensmesterskapet.
UIM F1H2O-verdensmesterskapet er flaggskipet i den internasjonale serien av motorbåtrace med enkeltseter på lukket bane. I serien konkurrerer verdens ledende F1-team med katamaraner med tunnelskrog, hvor de tar hårnålssvinger i mer enn 145 km/t og har en toppfart på 225 km/t på rette strekninger.
– Det er virkelig spennende med denne nye lavutslipps konkurransemotoren fra Mercury Racing, en motor som er fokusert på toppnivået innen motorbåtrace, sier UIM President dr. Raffaele Chiulli. – Motoren er utviklet på grunnlag av resultatene fra UIM og H2O Racing. Den har et betydelig lavere eksosutslipp, samtidig som den gir hastigheten og spenningen som entusiastene innen motorbåtrace forventer fra vår flaggskipserie i race på lukket bane.
360 APX er utviklet ut fra Mercury Racing 300R, hvor induksjonssystemet, midtseksjonen og kalibreringen er ny.
Det samme gjelder overdrive-girsettet, som gir 9600 o/min på propellakselen, og digital styring som gir jevnt og presist gasspådrag. 360 APX bruker en videreutviklet versjon av Mercury-undervannshuset Racing Super Speed Master (IV SSM).
Overdrive-girsystemet er konstruert med tanke på å gi flere girutvekslinger, slik at teamene kan velge utvekslingen som passer best til hvert enkelt løp. Toppdekslene og drivakselhusdekslene er bygget av lett karbonfiberkompositt med et robust hurtigutløsende låse- og tetningssystem for enkel tilgang til midtseksjonen