Med stadig mer fokus og etterspørsel etter påhengsmotorer kappes det om å levere mer krefter og innovative påhengsmotorer. Nå har Suzuki utviklet en 4 takters 350 hk med duoprop.
Med den nye trenden av moderne daycruisere, som tidligere hadde innenbordsmotorer, endres det nå til at flere og flere vil har påhengsmotor. Fordelene med påhengs er mange, med det kreves også mer av motorprodusentene. Motorene må være stillegående, ha høy ytelse og rett design og gjerne med farger som er tilpasset båten.
Siste nytt fra Japan og motorprodusenten Suzuki er virkelig spennende og innovativt for en påhengs.
Suzuki DF350A blir den største motoren i modellprogrammet deres og skal være på markedet for kunder i 2018. Motoren med 350 hk er en V6’er og har 85% nye deler og doble injektorer.
Den kanskje største nyheten er at utenbordsmotoren har doble motroterende propeller, som man ofte ser på innenbordsmotorer, også kaldt duoprop. Dette skal gi godt grep i vannet og god kursstabilitet.
I Utviklingen av motoren begynte de med blanke ark, og først så de på den tradisjonelle singel propell designen. En propell skaper fremdrift, det er sikkert, men produserer også en betydelig mengde rotasjonsenergi som et biprodukt.
Var det på noen måte vi kunne omarbeide denne spilte energien til en produktiv kraft og forbedre propellens effektivitet?
Ved å distribuere kraften til motoren over seks blad, i stedet for bare tre, kunne størrelsen på girene og girkassen holdes på et minimum, noe som igjen tillot utformingen av en slankere, mer hydrodynamisk girkasse. Det geniale de gjorde var å flytte giret opp i drivhuset og dermed får du en mer kompakt motor og beholder det slanke undervannshuset.
Motoren blir betegnet som meget stillegående, sprek, retning stabil; Som du går snorbeint med.
DF350A blir presentert for første gang i Norge på båtmessen ”Båter i Sjøen”.