I lyset av deres suksess med 45 Fly, kan de nå fortelle at siste tilskudd til serien av flybridge båter blir 58 Fly.
Lanseringen blir høsten 2022, og båten skal supplere gapet mellom den populære 48 Fly og flaggskipet 68 OceanClass.
Et partnerskap for fremtiden
58 Fly var starten for et nytt partnerskap mellom Greenline Yachts, Marco Casali i Too Design og MICAD engineering.
Casali har tegnet et friskt eksteriør utseende for den nye modellen med rene og gjenkjennelige Greenline linjer.
På hovedplanet finner du den kjekke løsningen med pantry akter ut mot dekk. Dette er en grei måte å forbinde ute og inne salongene. Båten har også store vinduer som gir deg god sikt gjennom hele båten.
Fleksibilitet
Fra god dekksplass både akter og i baug, har de også laget et flott interiør med stor fleksibilitet, for å dekke de ulike behov man har ombord. Sitter man ved bordet på akterdekk skal alle kunne se ut på sjøen. Det er plass til seks stykker rundt bodet om man har et par med stoler til, men trekker du ut bordet er det plass til åtte stykker rundt. Man har også en ekstra hydraulisk badeplattform, med kapasitet til å løfte 500 kg, som kan heves og senkes. Hele anordningen kan omgjøres til solseng når man ønsker det. Forut er det også solseng og en kjekk sittebenk.
På flybridgen er det standard med at rader masten er montert lengst bak, oppå «hardtoppen», videre er det en godt utrustet wetbar, og en romslig dinnette. 4 seter i fartsretning.
Inne i båten er det et romslig hovedekk, og under dekk er det tre kabiner, to baderom og walk in garderobe tilhørende VIP kabinen i baugen. Masterkabinen strekker seg over hele båtens bredde midtskips. Det er også en dobbeltkabin på styrbordside.
Om man ønsker kan en ofre walk in garderoben og få en fjerde kabin, med et kontor.
I en verden hvor vi arbeider på litt nye måter, er dette kontoret med innebygd monitor, HDMI og USB utganger en smart løsning om man vil kombinere. Ganske så okey hjemmekontor. En sofa som kan res opp ved behov.
Med 58 Fly styrker Greenline Yachts sin posisjon som den ledende produsenten av båter med alternativ fremdrift. Plassert over flybridgen er det 11 solcellepaneler som produserer 3,6kW kraft til forbruket ombord uten å måtte bruke en støyende diesel generator.
Standard motorvalg inkluderer 610 hk eller 715 hk Cummins dieselmotor, begge tilgjengelige med Hybrid Drive, og en Caterpillar -variant på bare 1000 hk diesel for en toppfart på 30 knop.
Alternativt – Cummins 715s med Hybrid Drive, som vil få 58 Fly opp i en toppfart på 26 knop, kruse på 20 knop, eller kruse på elektrisk kraft i 6 knop med en rekkevidde på 30 nautiske mil på full lading
.
Vektbesparelse er sentralt og viktig del av båten og derfor brukes karbonfiber i hele båten – for å holde vekten nede og en ny lett kjerne i sandwichkonstruksjonen har blitt introdusert med det samme mål i tankene.
Teknisk
• Lengde 18.2 m
• Bredde 5.12 m
• Dybde 1 m
• Vekt (dry) 30 tonn
• Drivstoff kapasitet 2,500 l (3,500 alternativt)
• Vann kapasitet 600 l
• Motor alt. 2x Cummins 610/715hp (Hybrid Drive med 2 x 25kw electric motor) & 2 x 1,000hk Caterpillar