Påsken er tradisjonelt sett en tid der mange setter ut båten. Dette er også en hektisk periode for de 50 redningsskøytene langs norskekysten.
I tradisjon tro kommer Redningsselskapets med sine beste tips for en hyggelig start på båtsesongen.
Grunnen til at mange trenger hjelp i påske er som regel driftsstans som en følge av manglende vedlikehold av motor, urenheter i drivstoffet eller ventiler som ikke er ordentlig lukket etter vinteropplag.
–Det er noen klassikere nå i påska. Den vanligste er kanskje dieseldyrene, som er geleaktige alger og sopp som faktisk lever i dieseltanken. Når denne guffa kommer inn i filtrene i båten blir det fort stopp, sier Tommy Gjerland, skipper på redningsskøyta «Inge Steensland» i Arendal.
Dieseldyrene lever ikke i tanker som har stått helt fulle av diesel gjennom vinteren, men trives godt dersom det er kommet vann i drivstofftanken. Husk derfor å sjekke drivstofftanken ved å kikke in inspeksjonsluka, det såkalte mannelokket, sier Gjerland.
Dårlig vedlikehold
Redningsselskapets oppdrag i påska skyldes nesten utelukkende manglende vedlikehold av båt og motor.
–Har man en større båt trenger den jevnlig service på motor og bevegelige deler. Det er ikke alle som tenker på dette på høsten, og det merker vi godt når båtene kommer ut i starten av sesongen, sier skipperen.
Service på større motorer bør du sette bort til fagfolk, mens det er relativt enkelt å ta service på mindre påhengere selv.
En annen gjenganger er at båtene lagres i hagen eller i havna med halv tank, og at nåla for tankmåleren rett og slett «gror fast» slik at man går tom for drivstoff i løpet av årets første turer.
–Ta med ei ekstra kanne med drivstoff og lenseutstyr. Og husk på redningsvesten. Nå er det meldt fint vær over store deler av landet, men det er fortsatt veldig kaldt i vannet. Med redningsvesten holder du deg flytende og svømmer lettere mot land samtidig som du blir mer synlig, oppfordrer Tommy Gjerland.
Gjerland oppfordrer alle båtfolk til å bruke påsketuren til å sjekke at alt fungerer om bord.
–Det er nå man skal sjekke båten for lekkasjer og se at alt virker som det skal. Det er veldig ugreit om den store ferieturen til sommeren er årets første tur og ting går galt da. Det blir ingen hyggelig båtopplevelse for familien, sier den erfarne redningsskøyteskipperen.
Sjekkliste før og etter sjøsetting:
Sjekk motorens oljenivå og kjølevæskenivå.
Kontroller batterispenning og lad batteri ved behov. Et fulladet batteri skal ha 12,72 V. 12,3 V indikerer halv kapasitet, mens 12 V indikerer kritisk lav spenning.
Gå over alle smørepunkter, smør gjerne wireoverføringer og bevegelige deler. Rengjør og sett inn med et tynt lag fett. Bruk syrefri vaselin, spray grease eller lignende.
Beveg alle ventiler og se etter lekkasje
Sjekk ledninger og slanger. Se etter brudd eller slitasje
Sjekk og rengjør drivstoffilteret
Test vinsjer, drev, trimflaps og ror
Etter sjøsetting, se over alle skroggjennomføringer for lekkasje
Sjekk at motoren har stabil kjøling
Gummiimpellere kan bli harde og sprekke når de står tørt. Bruk verksted til å skifte impeller med mindre du er motorkyndig
Sjekk datostempling på utløsermekanisme i redningsvestene
Kall opp nærmeste kystradio for test av VHF-en.
Husk å ta med nødvendig utstyr. Dette må du ha med, som et minimum:
Dregg
Båtshake
Fendere
Kartplotter/GPS
Kart
Kniv
Mobiltelefon (gjerne også VHF)
Redningsvest
Tauverk
Vanntett sekk
Lanterne (om dette ikke er montert på båten)
Lykt
Brannslukker/brannteppe
Kilde: NTBinfo – Pressemelding Redningsselskapet