Bli med Båtsans ombord i siste modell til Princess Yachts fornyede S Class familie. S72 er designet av Princess Design Studio i samarbeid med arkitek Olesinski og det Italienske design huset Pinifarina.
Jeg møter de Norske representantene for Princess Norway, Svein Erik Palmstrøm og Petter Mork-Knudsen noen dager inn i båtmessen Boot. Da har de fått kjenne litt på «trøkket» igjen, og de stortrives på Princess sin imponerende stand i luksus båt hall nr. 6. Her renner det inn med kunder fra hele verden, og det norske teamet bestående av avdelingen i Bergen (Svein Erik Palmstrøm og Petter Mork-Knudsen) og Oslo (Eva Dammen og Stein Ulltveit Moe) er her for å ivareta alle de norske kundene som melder sin ankomst.
Når man kjøper en Princess skal du vite at du er en del av den eksklusive familien. Da får du ekstraservice, som seg hør og bør når man handler båt for flere 10 talls millioner.
Palmstrøm og Mork-Knudsen forteller at energien er på topp, og det er fantastisk å være tilbake på Boot etter 3 års pause.
-Vi sitter ombord i verdenspremieren til Princess S72, som er et virkelig høydepunkt, forteller Palmstrøm.
-Jeg tenkte at drømmemodellen ble lansert sist i Cannes, men de overgår seg igjen og igjen. Jeg er stum av beundring over utviklingen av nye modeller og kvaliteten de leverer.

S72 gir deg de lekre linjene som V båtene har, men samtidig har den en diskret tilbaketrukket sportsbridge (flybridge) som nesten ikke er synlig i båtens profil. Et designtrekk for dem som ønsker flybridge, men vil beholde sportslinjene i båten. Dette påpekes spesielt fra Palmstrøm, som virkelig er begeistret for sportsbridgen.
Vi får en guidet tur, som kan ses i bilder på toppen av siden, og Youtube video fra Båtsans`s kanal kan du se her;
S72 er utrustet med 2 X MAN V12 maskiner på 1650 eller 1800 hk, gir båten en toppfart på opptil 40 knop, med største alternativ. Dyp V bunn, gir myk og dynamisk gange, samt smidig styring i fart.
Vi får en guidet tur
En opplyst Prinsessekrone logo på akterspeilet guider gjestene ombord på den elektrohydrauliske teak belagte badeplattformen. Her får du dobbel trappeadgang opp til det store akterdekket, med solseng og stort U-formet sittegrupper med modulbaserte seter.
Videre inn er det en enorm cockpitbar som deler inne med ute i en fin flyt. Store vinduer og trippel skyvedør i glass inn til salong. Her kan man sosialisere med gjestene, og ønsker man privatliv lukker man skyvedørene inn mot salong. Fullt utrustet pantry, eget spiseområde og de sotede vinduene sørger for diskresjon.
Stor plass i den elegante salongen med flere sitte områder, og selvsagt en dobbel imponerende førerposisjon. En imponerende kapteins dør ut til sidedekk, gir full kontroll ut til elementene samtidig som du kan åpne de enorme taklukene.
Fra salong er det egen vindeltrapp ned til Masterkabinen, som er helt enorm, og i hele skipets bredde. Egen garderobe, sittegruppe, sminkebord/kontor og et fantastisk bad med toalett, dusj og dobbel vask.
Parallelt med førerposisjon går det også en trapp videre ned under dekk hvor 6 gjester kan nyte 3 komfortable lugarer, alle bader i naturlig lys fra skrogvinduene. Det er også mulighet for ekstra akterkabin for et eventuelt mannskap.
Flybridgen eller sportsbridgen, inviterer til utendørs liv. Her er stor U formet spiseområde, wet bar, grill og en L-formet sittegruppe som kan omgjøres til solseng.
I baugen finnes også en stor sittegruppe og solseng.
Nye eiere med
I mer en 50 år har Princess bygget båter, og fornyet seg. Nå har verftet nettopp meddelt at du vokser ut av sine lokaler og har behov for mer kapital for å kunne utvide. Investeringsselskapet KPS Capital Partners kunngjorde nylig at de har kjøpt en kontrollerende eierandel i den engelske båtbyggeren. Med over 1 billion pound i ordrereserve, gleder både KPS og ledelsen i Princess seg til samarbeidet.