På det nyetablerte kontoret i Asker, Leangbukten har Bergensfirmaet åpnet ny utstilling med luksusmerket Fairline og det har vist seg å bli en suksess. Nå har de etablert seg i Stavanger også.
Julelunsj
Vi er på besøk hos Nautic Norway, på Hjellestad utenfor Bergen, eller hovedkontoret kan man si i dag. De har invitert på julelunsj og samlet sine ansatte for å gå gjennom neste års planer og målsetninger.
Her møter vi også den nye sjefen og medeier for det nye avdelingskontoret i Stavanger, Erik Liland, som har lang erfaring fra båtbransjen og salg. Han kjenner Stavanger markedet svært godt og båtmerkene Nautic Norway har i porteføljen.
Han forteller til Båtsans.no at han var permittert fra sin daværende jobb og vurderte å starte opp for seg selv i Stavanger. Samtidig visste han at Nautic Norway var i ferd med å etablere seg i Stavanger, og de ble enig om å snakke litt sammen. Deretter ble Nautic Stavanger etablert.
Daglig leder for Nautic Norway, Ørjan Wollertsen, er godt fornøyd med det nye teamet han har fått med seg. Han er også langt mer optimistisk for neste år, og kan konstatere at de ikke starter med tomme ordrebøker.
-Vi har allerede solgt over 50% av årets omsetning for 2021, forteller han. Det å se den økende interesse for båtene vi representerer i løpet av sesongen har vært veldig spennende å følge på, forteller han.
Nå får de enda et merke i portefølgen, Danske Rand. Rand er et Dansk luksusmerke som fokuserer på å være best på bærekraft og brukervennlighet. Motorbåtene har elektrisk fremdrift, og et innovativt design. Nautic gruppen har stor tro på at grønt båtliv kommer mer og mer fremover, og de er med!
Han er også meget stolt over Wollertsen junior, eldstesønnen Dennis som har nådd budsjettmålet de satt for Østlandsavdelingen i oppstartsåret. Han ble kastet ut i salgs rollen i vår, da hele Norge og verden stoppet opp, og mestret det med glans. Da valget ble tatt om å starte avdelingskontor østpå flyttet han til Oslo og ble deres representant i Leangbukten uten å nøle. Åpningen har vist seg å gi firmaet en kjempe boost, og tre stykk Fairlines er i ordreboken for levering 2021.
En eventyrlig start med et innsalg på over 34 millioner for 2021, viser hvor viktig det er å være fysisk til stede, konstaterer Dennis. Han har tatt oppgaven høyst på alvor, og er mer spent på om de har nok båter i 2021, og han tenker allerede mot høst 21 og vår 22. Det må man i dagens båtmarked når det er snakk om båt i øvre prisklasse.
-De må følge seg trygg på ettermarkedet og at de har god kontakt og relasjon til selger.
Derfor var Nautic Norway også med å starte Nautic Service i 2018, som i dag har verksted og lagringsplass på Askøy utenfor Bergen. Bedriften vokser også på denne siden og verkstedet trenger flere medarbeidere, en verksmester og en til mekaniker.
Videre forteller Wollertsen at han har en veldig god «feeling» for Stavanger. Regionen har alltid vært sterk for merkene Windy og Fairline, men det var førstnevnte som pusjet på for og ha en aktør på plass i Stavanger igjen.
-Vi er forhandler i Rogaland og erfarer hvor viktig det er å være til stede, dermed satser vi 100%. I Liland har vi fått med oss den flinkeste i Stavanger, som har kompetanse for de båtene vi selger mest av, slår han fast.
Lokalisert i Galeivågen med naust, kontorer og brygge ser de frem til å treffe nye samt følge opp eksisterende kunder av Windy og Fairline.
Nautic Norway er godt rustet i bransjen og med en god blanding av erfaring og ungt pågangsmot kan de feire 20 års jubileum i 2021, og se med optimisme på fremtiden.