Den finske båtprodusenten Sargo Boats har virkelig gitt 38,9 foteren en skikkelig «facelift» som garantert vil gi den et konkurransefortrinn innen store pilothusbåter for den kvalitetsbevisste.
Allværsbåter er svært populær i Norge og de selger godt. Bygg 1 har gått til Vestlandet, og vi er en av de første som har fått kjøre med nyheten Sargo 36.
Allerede ved første steg ombord møtes du av endringene på akterdekk. Større sittegruppe og båten er helt fri for teak. Barskt preg med svart rekker. Under dekk er det bedre stuveplass og Volvo Pentas nye generasjon D6’er står i motorrommet. Dieselmotorene med bedre ytelse og mindre behov for service og vedlikehold. Motor og det nye DPI-drevet, passer perfekt til Sargo 36.
Videre inn i salongen, pantry og alt treverk i lys eik, gir båten et mer minimalistisk og moderne utrykk. Virkelig kledelig sammen med de nye innsenkede glassrutene og en stor ny glassdør akter. Dette gir pilothuset et helt ny look. Sitteguppen er høy og du har god sikt i alle retninger, og under salongen er det stuveplass. Åpner du opp de store taklukene får man følelsen av å sitte ute, men lunt og godt.
Båtens kaptein har virkelig fått godt oppgradert navigasjon og styrings plass. Her kan du velge fra øverste hylle og kan i tillegg få installert digital switch. Da styres alt digitalt fra kontrollen, eller navigasjonsbordet. Lysstyrke, hvilken temperatur du ønsker i båten, og ellers alt man kan koble til digitalt.
Skroget er det samme som har vunnet flere priser, og man endrer ikke på en vinner. Dette fikk vi tydelig erfare på den lille testturen. Båten glir perfekt gjennom sjøen og bølgene, lydløst når du sitter i førerposisjon. Selv om 880 hk brummer i motorrommet og farten er over 40 knop, hører du omtrent ingen motorstøy i førerhuset. Behagelig dempet og det er ikke annet enn imponerende.
Kunden som har hatt flere Sargoer, og Minor den gang det var merkenavnet, er svært fornøyd. Han og fruen har allerede hatt en tur til Sørlandet med båten, og møtte mye vind langs kysten uten å ta skrekken.
Det er lett å betjene båten alene. Med sidedører både på styrbord- og babordside, samt akterdør. God plass på begge sider til å gå frem og tilbake enten du skal i baugen, eller akter. Høye rekker rundt hele båten gir god sikkerhet.
Stort sett har alle båtens «hulrom» blitt godt utnyttet med ekstra lagringsplass, også de to lugarene. En dobbel i baug og en stor midtstilt kabin med en 3 soveplasser, begge med eget toalett. I kabinene er det større skrogvinduer.
Thomas Sarin hos Sargo Boats forteller til Båtsans at de produserer ca 70 båter i året, og det er 31 og 36 foteren som er de mest populære båtene deres. De har siste året hatt en økning på 15% i omsetning. Denne båten mener han er den beste oppgraderingen. Her har de hørt på kunder og har selv funnet nye og bedre løsninger for utnyttelse av båten. Vi etterstreber alltid å bli bedre, og her har vi lykkes godt.
Allværsbåten blir nok ikke mindre populær etter denne oppgraderingen, fastslår vi etter gjennomgang av hele båten.
Teknisk:
Totallengde: 11,80 m
Bredde: 3,60 m
Dybde: 1,10 m
Tørrvekt med dobbel motorinstallasjon: 8400 kg
Sengeplasser: (Baukabin / akterkabin) 2 / 3
Motor anbefaling: (enkel) 400 hk
Motor anbefaling: (dobbel) 2×300-440 hk
Farts potensiale fra 28-40 knop
CE kategori B-Offshore
Se hele bildeserien på toppen av siden