1. juli overleverte Sjøfartsdirektoratet to utredninger til Nærings- og fiskeridepartementet. Der foreslår direktoratet å innføre høyhastighetsbevis for førere av fritidsbåt, og krav til bruk av automatisk nødstoppmekanisme i fritidsfartøy når båten navigeres i hastighet over 15 knop.
Den første utredningen omhandler krav til høyhastighetskompetanse for fører av fritidsbåt, og den andre omhandler automatisk nødstopp for fritidsfartøy. Utredningene kommer som følge av sjøsikkerhetsmeldingen (Meld. St. 30 (2018-2019)) «Samhandling for betre sjøtryggleik».
I meldingen fremgår det at regjeringen vil vurdere om det bør innføres et eget teoretisk og praktisk kurs for førere av fritidsbåter som kan oppnå høyere hastighet enn 50 knop, og innføring av krav om bruk av automatisk nødstopp på motorbåter.
Krav til høyhastighetskompetanse
Sjøfartsdirektoratet har i denne utredningen presentert argumenter for og imot skjerpede kompetansekrav, samt sett på hvordan nye krav kan innføres. Det blir også presentert et høyhastighetskurs som inneholder en teoretisk og praktisk del.
På www.sdir.no finner du flere av anbefalingene som Sjøfartsdirektoratet har gitt i utredningen.
Krav til automatisk nødstopp
Sjøfartsdirektoratet anbefaler at det innføres et krav til bruk av automatisk nødstoppmekanisme i fritidsbåt med utendørs styreposisjon hvor dødmannsknapp er installert og gjelder når båten navigeres i hastighet over 15 knop.
Over halvparten av de som dør i fritidsbåtulykker omkommer som følge av kantring og fall over bord. Sjøfartsdirektoratet mener at et krav om bruk av automatisk nødstopp kan bidra til å øke sikkerheten på sjøen ved at det er større mulighet til å komme seg om bord igjen etter fall, og at dette hindrer førerløse båter i å gjøre skade på omgivelsene.
Kilde: Sjøfartsdirektoratet