Det er viktig å vaske båtkalesjen riktig, ellers kan det gå galt, og spesielt på høsten når måkene vært på ferde langs bryggene med skjellspising og derpå skit og skjell på kalesjen.
For mange er det tid for vinterlagring og det kan være lurt å stelle litt ekstra med kalesjen før den pakkes inn for vinteren. Når havnepressenigen er på kan du ta med hjem hovedkalesjen og stelle godt med den til neste sesong, og viktigst av alt er at den er helt tørr før du pakker den sammen.
Hansen Protection har produsert kalesjer i mer enn 100 år og har mange gode tips til stell og renhold av båtkalesjer;
– Den vanligste feilen folk gjør er at de vasker båtkalesjen om høsten og pakker den sammen før den er helt tørr. Da kan det oppstå råte i stoffet, i følge kalesjeprodusenten Hansen Protection.
Selv om kalesjen virker tørr, kan den være fuktig i sømmene.
– Fuktige sømmer kan føre til at tråden råtner i løpet av vinteren. Kanskje har man kjøpt en ny kalesje og vasket den etter alle kunstens regler. Og så får man skader på duken gjennom vinteren. Derfor er det avgjørende at kalesjen får drypptørke til duken er gjennomtørr etter vask.
Svamp og såpe
Den beste måten å få båtkalesjen ren på er å legge den i bløt i grønnsåpe, gjerne opp mot et døgn om nødvendig.
– Da får du løst opp møkka. Bruk en halvhard svamp på flekkene, for så å skylle kalesjen i flere omganger til du er sikker på at all såpe er borte.
Ikke bruk børste eller høytrykksspyler.
– Impregneringen får fort riper ved børsting, og vevstrukturen i stoffet tåler ikke hardt trykk fra en høytrykksspyler..
De anbefaler å impregnere stoffet etter en god vask. Da blir kalesjen tettere, lettere å holde ren og bedre beskyttet mot UV-stråling.
– Det er ikke nødvendig å impregnere første sesong, men deretter bør duken impregneres hvert år. Man kan fint gjøre dette selv mens kalesjen sitter på båten. Er man grundig med vedlikeholdet, kan kalesjen holde seg fin i mange år, ifølge produsenten.
Tips til båtfolk som har kjøpt ny kalesje.
– Når vi syr kalesjen, er naturlig nok nålen tykkere enn tråden. Man kan derfor oppleve at kalesjen lekker i begynnelsen. Da er det ingen grunn til panikk. Tråden vil etter kort tid svelle ut og tette nålehullet. Men det kan være lurt å dekke til eller fjerne puter eller annet utstyr når kalesjen er helt ny.
Skal være pent
Nordmenn er opptatt av å ha pene kalesjer på båten. Slik er det ikke i alle land.
– I Nederland og England er det vanlig å bruke en vanlig presenning, gjerne av plast, over båten. Men her til lands har mange høye krav til estetikk når det gjelder båt.
Kalesjene kan være et lite kunstverk i seg selv, med glidelåser og former som passer til vinduene og linjeføringene på båten.
Selskapet, som er en avlegger av Helly Hansen, holder til i Moss og har mer enn 100 års erfaring med å lage klær og båtartikler som tåler vind og vær. Blant annet produserer Hansen Protection avanserte redningsdrakter for offshorebransjen.
FIRE GODE RÅD
1. Bruk naturlige såpemidler, ikke kjemiske når du vasker kalesjen.
2. La kalesjen ligge i bløt i 24 timer mens du vasker litt av med en svamp. Ikke bruk høytrykksspyler.
3. Heng opp kalesjen etter vask og la den drypptørke til den er gjennomtørr. Den må ikke sentrifugeres.
4. Kalesjen bør tørke i vanlig romtemperatur.