Det norske laget vil være basert i Sanford, Orlando i Sentral-Florida og vil ha sin debut i mai neste år. Før det blir det intens testing og klargjøring av hele teamet.
Sudrheim teamets mannskap har betydelig erfaring med offshore racing på høyeste nivå, og nesten alle har vært ansatt i det legendariske Spirit of Norway-teamet som debuterte i Offshore 1 i 1997 og vant fem verdenstitler. Teameier og fører Ove Trøen beskriver det å gå inn i UIM Offshore 1 er som «en langvarig drøm som endelig har gått i oppfyllelse etter tre år med planlegging.»

Han legger til: «Jeg er stolt over å ha satt sammen et dyktig og svært erfarent team som inkluderer throttleman Pål Virik Nilsen, teknisk sjef Rolf Arnestad og konsulent Gro L. Helgesen. Det er spennende at Offshore 1 vokser igjen og at vi skal konkurrere på toppnivå av internasjonal båtsport. Jeg gleder meg til å få hele organisasjonen sveiset sammen og teste båten.»
Trøen og Virik Nilsen skal konkurrere i en 43 fots Victory-katamaran som opprinnelig ble kjørt av Qatar-laget. Den vil gjennomgå en fullstendig ombygging med nye Mercury Racing V8 1100 konkurranse motorer som ankommer teamets verksted i slutten av januar. Testingen skal starte i slutten av mars, og planen er å få litt løpserfaring før sesong åpning i mai som arrangeres i New York.
«Jeg er veldig stolt og ydmyk for å være en del av dette nye Offshore 1 teamet med så erfarne kolleger samt et godt budsjett som gir forhåpentligvis grunnlag for sportslig suksess. Å dele båten med Ove vil bli interessant og morsomt,» sier Pål Virik Nilsen, som kan skryte av mer enn tretti år i både rundbane og offshore racing med over 300 løp under beltet. «Jeg har konkurrert i mer enn femti Offshore 1 race og det vil være min jobb å lære Ove båten, klassen og kjørestilen slike raske katamaraner krever. Få han til å føle seg trygg på både meg og båten»
Rolf Arnestad har mer enn tjuefem års erfaring fra motorsportens verden som mekaniker og teknikker, mest kjent som mekaniker under Martin Schanche og Bjørn Rune Gjelstens sine storhetstider i rallycross og Offshore. Han er optimistisk med tanke på Sudrheim racings fremtid og tror at det ikke vil ta lang tid før de kjemper om pallplasser. Klassen vil huse over 10 team neste sesong. Konsulent Gro Helgesen gikk inn i båtracing med Spirit of Norway teamet i 2000 og jobbet deretter i Qatar-teamet fra 2008 til 2016. Hun skal hjelpe Trøen med å bygge det nye teamet og er veldig glad for at Norge igjen vil ha et Offshore 1 team.