Snart 2 år har gått siden «ungdommen» Mads Jørgensen startet Norsk Bruktbåt AS, like før hele verden stengte ned, nå satser han videre og blir Vestlandsforhandler av båtmerket Brig.
Norsk Bruktbåt har klart seg godt gjennom pandemien, og nå er tiden inne for å satse litt videre. Merket Brig fikk han tips om av en kunde for ca 1 år siden, men da var jeg ikke klar, forteller Jørgensen. Nå har jeg lokalene og økonomien, så nå er det litt mer tilrettelagt for nysatsing.
Jørgensen tok kontakt med Atle Staff i Hankø Marina i vår, og de har holdt kontakten gjennom sommeren og nå i høst var tiden inne for å satse. Hankø Marina har siden 2018 vært importør av Brig, og de har innført en del justeringer på båtene til det bedre, forteller Jørgensen. Båten produseres i Ukraina, og Brigverftet er i dag verdens største Rib produsent. Verftet hadde 30 års jubileum i fjor.

I Norge ble det solgt ca 300 hundre Brig båter i fjor, så de er helt klart populære. Det er på Østlandet og Sørlandet det selges mest, men nå er vi klar for å innta Vestlandet også. -Dette er så solide båter og samtidig et veldig enkelt båthold for hele familien, både å kjøre og vedlikeholde. Båten er usedvanlig stødige, og med den kraftige pølsen rundt trenger du ikke være redd for å gå til kai. På Østlandet er det spesielt damene som har lagt sin elsk på Rib, forteller Jørgensen. Holdbarheten er også god, og får du en rift er det enkelt å reparere.
Lokalene i Dolviken er allerede begynt å fylles opp av de tøffe rib modellene til Brig – det er serien Brig Eagel som blir satsingspunkt. Jørgensen har kjørt noen runder over fjellet til Hankø Marina for å hente båtene til Bergen.
De er jo helt suverene å ha med på henger, forteller Jørgensen entusiastisk. Det gir en helt egen frihet. I stedet for å ta campingvognen på henger kan du ta båten, mener han, som drømmer å ta båt på henger til Lofoten på ferie. På grunn av tyngden er det ikke noe problem å trekke de minste båtene med en vanlig familiebil. Selv på åtte meteren kan du bare sleppe ut luften av pontongen/pølsen og du er innenfor på bredde også.

I de største Ribbene (fra 8 m) er det sjøvannstoalett ombord med egen septiktank. Ellers er det godt med stuverom, egen kjøleboks, sitteplasser både foran og bak konsollen. Båten er ekstremt enkel å kjøre og du behøver ikke noe trimflaps, det holder med aktiv trim på motoren.
Vi leverer alle båtene med måler i kammeret, slik at du til enhver tid vet hvor mye luft det er. Den er drevet av solceller, og det er en egen pumpe som fyller inn luft om det mangler.
En annen ting Jørgensen liker godt med Brig, er all felles aktivitet som skapes rundt merket. Hvert år har de egne «Brig Pokerun», som i år samlet rundt 30 båter. Her ønsker vi også å få til et aktivitetsnivå på Vestlandet.

Båtene er konkurransedyktig på pris, og du skal lete lenge etter mer velutrustet åpne båter en det jeg har på lager nå, forteller Jørgensen.
På båtmessen Dra til Sjøs 2022 stiller vi med 7 båter, så da kan man ta båtene bedre i øyensyn, eller komme innom i Dolviken hvor båtene er utstilt i dag, avslutter Jørgensen.
Han får med seg en ny kompanjong og medeier fra 1. desember.