I dag kom rapporten fra Staten havarikommisjon som forteller hvorfor en Hydrolift av typen X-27 SUV kantret under et høyhastighetskurs; En kombinasjon av høy hastighet inn i sving og fartsreduksjon som medførte en spinout og en påfølgende kantring, var hovedårsaken til hendelsen med fritidsbåten Malmhella.
Statens Havarikommisjon har laget en forenklet fremstilling av hendelsen, se nedenfor:
Dette er selvsagt en krevende situasjon for både Sjøfartsdirektoratet og den Norske båtprodusenten, og vi har vært i kontakt med Aslak Olseth
Sales Manager hos Hydrolift som kom med følgende uttalelse;
–Først og fremst er vi glade for at det etter forholdene går bra med de som var involvert i hendelsen. Vi har hatt en god og konstruktiv dialog med både Havarikommisjonen og Sjøfartsdirektoratet etter hendelsen i Kragerø, og Hydrolift setter stor pris på prosessen som har blitt gjennomført.
–Alle parter har jobbet for å sikre at ferdsel på sjøen og at manøvrering i høye hastigheter kan foregå under trygge rammer der sikkerheten til de ombord står i høysetet. Hendelsen i Kragerø understreker hvor viktig det er at førere av høyhastighetsbåter har riktig opplæring. Her er det obligatoriske høyhastighetskurset som ble innført i år et viktig bidrag som vi helhjertet ønsker velkommen og som Hydrolift selv også er tilbyder av.
Sjøfartsdirektoratet fikk flere Sikkerhetstilrådinger av Havarikommisjonen
– Statens havarikommisjon kom med klare indikasjoner og sikkerhetstilråding til Sjøfartsdirektoratet om å øke hyppigheten av revisjoner mot produsenter med særlig fokus på stabilitet.
– Statens havarikommisjon tilrår Sjøfartsdirektoratet å gjennomføre tiltak som sikrer riktig uttesting av fritidsbåter som leveres med CE-merking.
– Statens havarikommisjon tilrår Sjøfartsdirektoratet å gjennomføre tiltak slik at regelverket til CE-merkede fritidsfartøy har nødvendige krav til grunnleggende god stabilitet.
Statens havarikommisjon (SHK) har utarbeidet denne rapporten utelukkende i den hensikt å forbedre sjøsikkerheten.
Det at årsaken til hendelsen er en såkalt spinout gjør at saken kan diskuteres, og her kan dere lese havarikommisjonens forklaring på en Spinout
HVA ER SPINOUT?
En spinout på hurtiggående båter refererer til en uønsket hendelse der båten mister kontakten med vannoverflaten og spinner rundt sin egen akse uten kontroll. Spinout er et fenomen som av Pike (2004)11 blir beskrevet som en alvorlig konsekvens av uheldig manøvrering. Dersom spinout skjer i ikke altfor stor fart vil hendelsen normalt ikke være farlig. I høye hastigheter kan spinout bli mer alvorlig, og kreftene kan føre til skade på både personell og materiell. Når et fartøy med V-bunn eller steppet skrog innleder et tørn i høy hastighet, så trer en rekke faktorer som kan føre til spinout i kraft.
PÅFØRT KRENGENDE OG GIRENDE MOMENT
Ved sving vil fartøyet, som følge av et påført krengende og girende moment fra styrekreftene, krenge innover i tørnet og svinge slik båtfører ønsker at fartøyet skal. Kreftene fra propellen vil også ha en vertikal kraftkomponent.
SIDEVEIS HASTIGHET
Gjennom tørnet vil fartøyet få en betydelig sideveis hastighet gjennom vannet. Ifølge Wines et.al (2017)12 vil fartøyet kunne skli/plane sidelengs gjennom tørnet med en kurs som kan overstige 50 grader i forhold til fartøyets styrekurs. Så lenge tørnet ikke er for krapt og hastigheten ikke er for stor vil tørnet likevel gjennomføres på en trygg måte, og fartøyet vil rette seg ut og stabiliseres når ny ønsket kurs er nådd.
MENNESKELIGE FAKTORER
Problemer vil kunne oppstå dersom hastigheten er for stor når tørnet starter. Når en båtfører innser at hastigheten er for stor, vil det for de aller fleste båtførere være en naturlig refleks å trekke pådraget tilbake for å senke hastigheten. Dette vil medføre at baugen dropper, samt at momentet fra propellen som krenger fartøyet innover i tørnet blir redusert. En ubalanse i krefter vil dermed kunne oppstå. En slik pådragsreduksjon er påvist i forbindelse med denne ulykkeshendelsen.
UBALANSE I KREFTER
I et normalt tørn vil «rotasjonspunktet» til skroget og kreftene fra propellen finne en likevekt gjennom tørnet. Dersom en ubalanse oppstår og baugen plutselig dropper, vil dette omdreiningspunktet brått flyttes fremover slik at kreftene fra propellen får større momentarm. Dersom man i tillegg har en pådragsreduksjon vil momentet fra propellen som krenger fartøyet innover i tørnet bli redusert, og fartøyet vil kunne krenge motsatt vei. Dette kan føre til spinout, og det er mer sannsynlig at dette skjer på et steppet skrog ettersom omdreiningspunktet i et tørn for slike fartøy er lengre frem enn for et fartøy med vanlig V-bunn. Dersom skutesiden ytterst i tørnet skulle synke ned i vannet under en slik spinout hendelse, vil dette føre til voldsomme hydrodynamiske krefter med bråstopp sideveis og muligens kantring.
Saken vil oppdateres..