TIPS OSS
  • NYHETER
  • BÅTNYHETER
  • BÅTGUIDE
  • NAVIGASJON
  • SJØVETT
  • BÅTUTSTYR
  • BÅTMESSER
HAVNERTOPP 10 HAVNER
  • Nyheter
  • Båter
  • Navigasjon
  • Sjøvett
  • Båtmesser
  • Havner
  • Topp 10 Havner

NYHETER

  • Forside
  • Navigasjon
  • Båtutstyr
  • Sjøvett
  • Båtmesser

HAVNER

  • Topp 10 Havner
  • Havner på Vestlandet
  • Havner i Rogaland

ANNET

  • Tips oss
  • Annonsere hos oss?

KONTAKT OSS

Mindeveien 16, 5073 Bergen

TELEFON

+48 402 46 012

E-POST

post@baatsans.no

  • PingMe, lar deg finne igjen garnet
  • Ecofive fabrikktråler
  • Nytt, innovativt kombinert fiske- og fangstfartøy for trål og krabbefiske med dragerbrønn/moonpool.

Stiftelsen Nor-Fishings Innovasjonspris 2022

07/04/2022
Lise Kalstad
Nyheter

Del:

Tweet
Det er mindre enn 2 måneder til årets Nor-Fishing-messe og styret i Stiftelsen Nor-Fishing gleder seg til å kunne dele ut en ny Innovasjonspris på kr 100 000 til en verdig vinner

Juryen, bestående av Jan Henrik Sandberg, seniorrådgiver i Norges Fiskarlag; Oddvar Staulen, finansieringsrådgiver i Innovasjon Norge; og Kjell Maroni, fagsjef Havbruk i FHF, har nominert tre kandidater til årets Innovasjonspris for deres utviklingsprosjekter for fiskerinæringen.

En av de nominerte kan blant annet forhindre spøkelsesfiske
Med systemet PingMe™, som er en patentert, smart og moderne løsning for lokalisering av fiskeustyr og andre objekter under vann. Den løser problemet med spøkelsesfiske og gjør samtidig fiskefartøy mer effektive gjennom å gi informasjon til skipperen, som fiskeutstyrets eksakte posisjon under fiske, inkludert dybde, strømforhold og temperatur. PingMe™ er konstruert for å tåle de tøffe forholdene om bord i et fiskefartøy og under fiskerioperasjoner

Ocean Space Acoustics AS (OASC), Trondheim har utviklet utstyret PingMe som skal hindre tap av fiskeredskap og fangst som står i sjøen, samt gjøre fisket mer effektivt. PingMe kan detektere, identifisere og lokalisere utstyr og plassere det i kartplotter.
Utstyret består av en dataplattform, en send-/mottakertjeneste (på båt) og en transponder med unik ID. Transponderens posisjon estimeres, og vises på kartplotter sammen med transponderens ID og dybde. Utstyret skal hindre spøkelsesfiske, gi fiskeren informasjon om hvor bruket står under daglig fiske, samt gi fiskeren bedre økonomi ved raskt å kunne finne igjen tapt redskap.

Utstyret gir også informasjon om dybde og temperatur der bruket står. En egen app administrerer alle deteksjoner av PingMe-transpondere. Det muliggjør at data rundt eget fiske kan hentes ut i ettertid og tapt redskap kan detekteres av andre båter med PingMe systemet, hvis ikke eier selv finner det. Appen gir også bruker oversikt over rederiets båter, deres nåværende posisjoner og utsatt redskap merket med PingMe.

De 2 andre nominerte er;
Rederiet Bluewild AS, Ålesund og Ulstein Design & Solutions AS, Ulsteinvik har sammen med flere aktører i den maritime klyngen, utviklet et totalkonsept for en fabrikktråler hvor hoveddelen av innovasjonen i prosjektet ligger i nyutviklet fangstmottak og håndtering av trålen.
Fisken overføres levende under vannlinjen til vanntanker om bord før den deretter bløgges og overføres etappevis til fabrikkanlegget. Ferdige fiskeprodukter fryses ned til -35 grader i avanserte fryselager.

Fartøyet har hybrid dieselelektrisk og dieselmekanisk fremdrift med to propeller og rordyser. Basert på skipets operasjonelle profil vil fremdriftssystemet og systemintegrasjon kunne muliggjøre drivstoffinnsparinger på mer enn 25 % per kg produsert fiskeprodukt sammenlignet med konvensjonelt kraftsystem. I enkelte operasjoner, sammen med andre energiøkonomiserende tiltak, kan tallet bikke 40 % besparelse og utslipp av klimagasser reduseres.

Marin Teknikk AS, Gursøy og Ervik Havfiske AS, Stadtlandet har utviklet et nytt, innovativt kombinert fiske- og fangstfartøy for trål og krabbefiske med dragerbrønn/moonpool. Måten dette er arrangert på vil gi en mer skånsom fangst, så vel som en tryggere arbeidsplass for fiskerne.
Det nye fartøyet vil bidra til en mer bærekraftig fangstmetode og bedre reproduksjon for krabben, siden hunkrabben blir mindre påvirket av fisket, og dermed en mindre belastning på krabbebestanden. Med sine løsninger vil dette designet øke effektiviseringen av fiskeriet, siden fartøyet er mindre sårbart for is-, sjø- og værforhold.

Fartøyet vil bli utrustet med tilpasset og nyutviklet utstyr, som blant annet optimalisert konvensjonell diesel/elektrisk fremdrift, høyt fokus på varmegjenvinning, og ikke minst en ny vinsje- og «hale»-løsning for krabbe. Fartøyet får også et eget forskningslaboratorium for forskning på snøkrabbe og andre marine arter.

Relaterte saker

STARTSKUDDET GÅR I DOLVIKEN

3 timer siden
Nyheter
Et sikkert vårtegn er når Princess Yachts Norway sammen med Sandven AS, Knop Marine og Bilskadesenteret samles i Dolviken for å vise frem båter, biler og vannscootere. I Pinsessegården har…
Read More

Nordic Boats åpnet flott ny båtbutikk

1 dag siden
Nyheter
Familien Schøll satser videre og ekspandere på Sotra, denne gangen med flunkende ny og topp moderne båtbutikk. I de gamle lokalene til Europris ved Sartor senter på Straume, kunne Helge…
Read More

Gjennoppstår som Sensar Marine Norway

2 dager siden
Båtutstyr, Nyheter
Sensar Marine måtte i begynnelsen av mars erklære selskapet konkurs, men er raskt tilbake og arbeider med større investorer nå, og de er tilnærmet i vanlig drift Båtsans har spurt…
Read More

Nå starter BRIG opp igjen

6 dager siden
Nyheter
Ukrainske BRIG har kunngjort at de vil starte opp produksjonen igjen i april. – Som kjent har Kharkiv vært utsatt for voldsomme kamper, og det har naturlig nok vært usikkerhet…
Read More
Se flere nyheter
           

All informasjon som er publisert på dette nettstedet antas å være korrekt, men kan ikke garanteres.

NYTTIGE LINKER

  • Topp 10 Havner
  • Vestkystparken
  • Sjøfartsdir & Skipsregistrene
  • Blåskjellvarsel
  • Den Norsk Los
  • Båt app

KONTAKT OSS

Telefon

+47 402 46 012

E-post

post@baatsans.no

RSS

RSS-feed

FØLG OSS

Facebook

Annonser
Annonsere hos oss?

Utviklet av Mediehuset Bergen | Alle rettigheter © 2020