Vi leser april på kalenderen og Bergen Marinesenter tikker inn 50 bruktbåter solgt hittil i 2022..
Ja, superduoen smiler bredt om dagen. På kontoret formidles det båter i høy fart. Ikke mange har klart å ta bruktbåtmarkedet som gründer av Bergen Marinesenter, Ståle Daae Børnes har gjort. Han har vært tro til sitt konsept, og tallene taler for seg at han har lykkes med å bli Norges største bruktbåtmegler.
Vi spør, hva er oppskriften?
-Dette er en livsstil like mye som en jobb, forteller Børnes. Man er faktisk på jobb hele tiden, og vi tar ingen pause klokken 16:00 for å gå hjem. Er vi hjemme må mobilen svares hele tiden året rundt. Ja, mobilen er alltid med enten det er eller 10 juli eller 24. desember. Man innser etter hvert at en må faktisk være på jobb når de andre koser seg med båt.
Selve salget er ofte det enkleste, forteller han videre, men det er ikke alltid bonderomantikk i etterkant. Da kan det hende at du må stå mellom kjøper og selger og lande alt nedpå. Lang erfaring som er tilegnet over mange år kommer godt med og gjennom de mange handler som vi har foretatt. Vi må finne smidige løsninger og gjøre vårt ytterste for at alle skal bli fornøyde. Det får man ikke til bare ved å lage gode salgsskjema.
Børnes forteller at han har vært maskinist/ maskinsjef i 13 år, drevet verksted og båtbutikk for Frydenbø gjennom finanskrise, drevet Norsk Båtsenter etter finanskrise i en utrolig krevende og lærerik periode. Dette var viktig erfaring han tok med seg inn når han startet Bergen Marinesenter i 2011, som nå har solgt over 2000 båter.
Det stopper ikke med det sier Børnes, -Den dag i dag lærer vi noe nytt, og ingen båt eller handel er likedan. Man må gå «all inn» hver dag og være ydmyk i forhold til at man fortsatt ikke kan kjøre på autopilot etter alle disse årene. På denne måten har vi opparbeidet et godt rykte og kundene kommer til oss.
Imidlertid liker de utfordringen og selger så det kviner, fra Kirkenes til Hellas. Kunder kommer igjen og igjen. Om båten ligger i Oslo eller i Alta er ingen utfordring. Vi kjøper ut båter og tar gjerne de vi har solgt i innbytte. Alt for å løse casene.
Selv tok han er kjempe sjanse og kjøpte en Princess V72 i Korsika under korona, usett. Yachten hadde hatt en eier, en fransk dame som hadde fart veldig fint med den. Båten sto lagret hos Princess der, den sto inne 10 mnd i året fra den var ny i 2012. Båten ble fraktet hjem og «pimpet» til nye høyder.

Siste nytt av navigasjonsutstyr
Den første Cyclone radaren levert fra Raymarine Norge, polert og glasscoatet Nye undervannslys akter og på sidene samt på akterdekk, styres fra app og er i alle regnbuens farger. Nå er båten tilsvarende en 2022 mod, forteller Børnes. Teknisk innkjøring utført og alt på stell.
Ønsker du å selge den da? -Nei, haha men båtene han eier er alltid til salgs. Ja, om du gir den rette prisen da vel å merke, ler han.
Merker du konkurranse fra andre meglere?
De kommer og går, og spesielt nå i disse tider er det mange som ønsker å starte med båt, på den ene og andre måten. Mange har en drøm om å jobbe med båt og salg nettopp pga at de elsker båtlivet selv. Nærmest en naiv tilnærming, synes Børnes.
– Tror jeg har telt ti bedrifter som har kopiert logoen vår, den er jo kul, man kan mye men man kan ikke kopiere kunnskap og erfaring. Skal du lykkes er det hardt arbeid og en god porsjon realisme. Når det er helg og ferie, kundene skal kose seg i båtene må du selv være innstilt på å jobbe.
Vi selger båter over hele landet så vi gjennom mange år utviklet et godt nettverk med verksteder, teknikere og opplag slik at vi kan bistå kundene våre etter salget.
Båtsans var innom Børnes og Nilsen før påske, og da så de lyst på fremtiden og antall båter var godt opp i 40 solgte, men i går tikket det inn en melding til undertegnede om at dagen før påske solgte de et smykke av en Windy Chinook 46, og med det ble det var de kommet opp i båt nr 50.
«All time high» ble det i 2021 og vi har startet i super fart inn i det nye året, selv om pågangen etter bruktbåter er helt vanvittig. Du må være på ballen hele tiden, men det er det som er så gøy når man lykkes. Vi kom opp i ca 230 båter, som er ekstremsport for to personer. Under hele korona kjørte vi på med videovisninger og det ble en del «ulovlige» overleverings klemmer.
Nye Båteiere
Mange av de yngre som er kommet til er ikke så opptatt av merke. De er flinke, og har satt seg veldig godt inn hvilken type båt de skal ha, og hva som passer til deres behov og bruk. Når vi sender dem av gårde så hører vi gjerne ikke noe mer fra dem før etter ett til to år, når de er på jakt etter en nyere båt, og kanskje litt større. -Jeg synes de virker veldig flink, førstegangskjøpere som vi har hatt med å gjøre.
Det har også vært påfallende mange som har tatt tilbake båtlivet. Flere som hadde båt for 20 år siden, opplevde å være en slags farende fant når de kom til havnene. I dag opplever man å komme til flotte restauranter langs kysten, så det hele blir en ny opplevelse.
At prisen på nyere brukt også er god gjør at flere våger å kjøpe båt, for det får pengene tilbake, og på de mest populære modellene får man mer. Du vet, folk selger ikke båten for det om de kan ta seg en uke eller to i syden igjen. Hva er vel bedre enn en rolig helg i båt etter en uke i «all inklusive» bufeet.
-De varslede katastrofene gjennom riksmediene om at det ville bli kaos med så mange førstegangskjøpere og båtfolk ut ifølge corona ble gjort til skamme.
Ikke rart at flere vil på sjøen, det er den siste frie plassen hvor man er sin egen herre, ikke autopass, prikker i førerkort, parkeringsbot eller fotobokser. Liker du ikke naboen så kan du flytte deg.
-Vi ser lyst på fremtiden, avslutter Børnes, før han inviterer meg ombord i Princess V72 for å kikke nærmere på luksusyachten som straks ligger på Finn.no til 20,9 millioner..
-Tilsvarende ny båt vil komme på 48 mill så dette kan være en vei inn for noen, forteller han. Det har vært bud, forslag med innbytte og vi jobber med finans for potensiell kunde.
Vi får se..
Bildeserie i toppen