TIPS OSS
  • NYHETER
  • BÅTNYHETER
  • BÅTGUIDE
  • NAVIGASJON
  • SJØVETT
  • BÅTUTSTYR
  • BÅTMESSER
HAVNERTOPP 10 HAVNER
  • Nyheter
  • Båter
  • Navigasjon
  • Sjøvett
  • Båtmesser
  • Havner
  • Topp 10 Havner

NYHETER

  • Forside
  • Navigasjon
  • Båtutstyr
  • Sjøvett
  • Båtmesser

HAVNER

  • Topp 10 Havner
  • Havner på Vestlandet
  • Havner i Rogaland

ANNET

  • Tips oss
  • Annonsere hos oss?

KONTAKT OSS

Mindeveien 16, 5073 Bergen

TELEFON

+48 402 46 012

E-POST

post@baatsans.no

  • Harald Korn ser frem til å forhandle det nye merke hos dem
  • Klassiske linjer
  • Image Text
  • Image Text
  • Image Text
  • Image Text

Foto: Lise S Kalstad

SUMBEAM 46,1 – SEILBÅTEN MED DET LILLE EKSTRA

02/19/2020
Lise Kalstad
Nyheter

Del:

Tweet

Vi møtte daglig leder hos Giramar under Boot i Düsseldorf hvor han stolt viste frem den klassiske nyheten fra båtprodusenten i Østerrike.

Harald Korn i Giramar forteller om verftet som ligger i Saltzburg, midt i Østerriket. Så kan man lure på hva er verft gjør der, ler han, men det har sin historie i at dette var en familiebedrift med møbelsnekkere. De lagde flotte møbler i edeltre, og for ca 50 år siden fikk de en forespørsel om de ikke kunne bygge en seilbåt i mahogni. For å seile på innsjøene der. Det gjorde de, og deretter gikk det slag i slag.

I dag bygger de kun seilbåter og ikke møbler, bortsett fra alt treverket i seilbåten. Snekkergleden har de helt tydelig med seg i genene, for her er det virkelig gjennomført arbeid. Sjelden ser man fingertappede treskuffer i båt, og det finnes ikke knirk i dørken når du går gjennom båten under dekk. Det sørger filtlister for.

Sunbeam Yachts fra Østerrike bygger klassiske seilbåter på linje med Najad, Halberg Rassy og alle de andre fra Sverige, som de hentet sin inspirasjon fra. En ordentlig «blue water cruising», forteller Korn. Klassisk, med så mye innovasjoner som de mente var mulig og fornuftig.

Resultatet ser vi her, Sunbeam 46,1, som ble kåret til årets båt i fjor. Det man opplever ombord er en tradisjonsrik båt. Skroget er støp i sandwich og ingen innerliner. All innredning er bygd i skroget, og mye treverk gjør at det er en svært tung båt. Utvendig skrog har nesten en snekke form, med litt smalere hekk. Ikke slik som moderne seilbåtene med den typiske brede hekken.

Denne er laget for å seile godt, fortsette Korn entusiastisk. De slipper vannet på en fantastisk fin måte.

Verftet har i dag to produksjons linjer, en for blue water (langturseiling) og en for innland seiling, eller «Port to Port» som Gerhard Schöchl kaller det, utvikler og Administrerende direktør hos Sunbeam Yachts.

Innlands seilbåtene er i størrelsen fra 22 til 40 fot, og Blue water er i størrelsen fra 36 -46 fot. Av Blue water produserer de mellom 40 – 50 båter i året, og hele 86 av innlands båtene, hvor det går aller mest av 22 – 28 fot.

Korn forteller videre at de er en foretrukken leverandør i flere prestisjetunge anbud, og sist var det den Tyske marine som kjøpe inn 5 stk 36 fots store seilbåter til utdanning.

Alt er dimensjonert i overkant av hva man trenger, seil lokker, vanntett skott frem til ankerrom. Produsenten er opptatt av vann, det skal ikke være vann der det ikke skal være vann. Her er vann grader og vannrenner overalt.

Båten kommer med vindskjerm, sprayhood, og targa for ekstra sikkerhet. Et enkelt ror med dobbel styreposisjon. Sunbeem har laget sin variant av sentercockpit, for her kan du kan du ta to steg ned så er du på badeplattform. Store stuverom flotte detaljer i cockpit. Dimmebar lampe i bordet som kommer opp med et tuch.

Under dekk er det dype seter i salongen med høy rygg. Romslig, fantastisk nydelig dørk, og heltre overalt. Fremre dobbeltkabin, har eget bad, med separat dusj. To doble akterkabiner, flott pantry, men alt man behøver for å kokkelere.

Seilbåten er kundetilpasset og dermed er det vanskelig å ta inn lagerbåter, men vi har stor tro på at det er et marked for denne type båt, forteller Korn. Trenden har vært de siste årene større og dyrere båter.

Er du på jakt etter det lille ekstra, er det verd å ta Sunbeam med i betraktningen, se bildeserie i toppen.

Teknisk
Lengde: 14,75
Bredde: 4,45
Dybde: 2:20
Vekt: 13 000 kg
Vanntank
Drivstoff
Seilareal:

Relaterte saker

Fellesaksjon mot ulovleg redskap

2 dager siden
Båtutstyr, Sjøvett
Hummerfisket åpner søndag 1. oktober og det er alltid nokon som «tjuvstartar» fisket og til dømmes sitter teiner med 60 mm åpning. Det er kun lov i perioden 1. oktober…
Read More

Vi unner oss et blikk på Tankoas helt nye superyacht T560 Apache

3 dager siden
Båtnyheter
Italiensk design på sitt beste gjelder for den helt nye modellen som skal bli en del av flåten til det italienske boutique-verftet Tankoa. De har startet byggingen av en 56…
Read More

Verdenspremiere på Nordkapp Coupé 830

4 dager siden
Båtnyheter
Nordkapp presenterer stolt sin nyeste båtmodell i dag, Coupe 830 med sitt skandinavisk design, solide skrog og et styrhus som beskyttelse mot naturkreftene Med sjelen til en ekte eventyrer, inviterer…
Read More

Ripple Boats fikk god mottakelse i Cannes

5 dager siden
Båtnyheter
Ripple Boats melder at over 50 mulige interesserte kjøpere har meldt seg, og selskapet mottok sin første forhåndsbestilling Med rekkevidde-fremmende teknologi fra Pascal Technologies, og et pålitelig og høy-kvalitets produksjonsledd…
Read More
Se flere nyheter
           

All informasjon som er publisert på dette nettstedet antas å være korrekt, men kan ikke garanteres.

NYTTIGE LINKER

  • Topp 10 Havner
  • Vestkystparken
  • Sjøfartsdir & Skipsregistrene
  • Blåskjellvarsel
  • Den Norsk Los
  • Båt app

KONTAKT OSS

Telefon

+47 402 46 012

E-post

post@baatsans.no

RSS

RSS-feed

FØLG OSS

Facebook

Annonser
Annonsere hos oss?

Utviklet av Mediehuset Bergen | Alle rettigheter © 2020