J Craft produseres på den svenske øyen Gotland og det er totalt bygget 27 stykker levert rundt i hele verden. Bygg nr 1 tilhører Svenske Kong Carl XVl Gustav, et mesterverk av en båt.
Det er J Craft som inviterer baatsans.no ombord på omvisning i Cannes og deretter en prøvetur i Torpedo som kan minne om en Dolce Vita.
J Craft tar med seg båtbygger tradisjonene inn i det 21. århundre. Hele båten er i mahogni fra Vest Afrika, så ikke regnskogtruet. Det tar 8000 timer å bygge en båt, og det produseres kun 1 – 2 båter i året. Hele båten er kundetilpasset, og den kan lages i de mest sofistikerte tekstiler, alt hva kunden ønsker. Ofte er det yachteiere som bestiller en båt de kan bruke som tender eller følgebåt.
Eier av verftet J Craft er i dag Radenko Milakovic og de kan fortelle at historien til J Craft er lang og kronglete. Den har vært drevet av en felles lidenskap for å skape en av de mest eksepsjonelle, vakre høyytelsesbåtene på vannet i mer enn to tiår. Båten er forankret i Sveriges rike sjøfartsarv, og J Craft ble stiftet i 1999 med den første 38-fots Cabrio Cruiser. Det tok et helt år med arbeid av Hull #1 -Polaris, den ble levert til hennes nye eier, Hans Majestet Carl XVl Gustav, konge av Sverige, i august samme år. Polaris ble bygget rundt et moderne glassfiberskrog med mahognifiner. Fremdrift er Yanmar-motorer med rett akselfremdrift. Basert i nærheten av St. Tropez, brukes Polaris fortsatt, over 20 år senere og er fortsatt kongens favorittbåt for cruise i Middelhavet
Cabrio Cruiser, er en 1950- og 60-talls retro med vintagestil preg på båten. Klassisk design, vakre materialer, utsøkt ingeniørkunst og toppmoderne teknologi.
I 2009 introduserte J Craft den 42 fot lange Torpedo. Selv om hun beholdt Cabrio Cruisers elegante og tidløse designegenskaper, ble båten en helt ny og oppgradert tolkning av sin eldre «søsters» vintagestil. Siden introduksjonen har J Craft bygget 20 torpedoer, alle håndlagde av lokale håndverkere, som hver krever mer enn 8000 arbeidstimer (eller nesten ett år) å produsere.
Mesterhåndverkere innehar kunnskap og gjennom eldgamle lokale tradisjoner har definert regionens skipsbyggingshistorie.
Den 42 fot store Torpedo-serien er J Crafts signaturmodell
J Craft designet skroget til Torpedo i direkte samarbeid med Volvo Penta for å imøtekomme det rorløse IPS-systemet som tilbyr uanstrengt intuitiv og presis håndtering. Hele byggeprosessen er preget av krevende håndverk, et nøkkelaspekt som alle på verftet med stolthet lever etter å opprettholde. I sin mest tradisjonelle form tar kvalitet tid, og det er ikke overraskende at ventelisten er lang.
Alle de ferdige båtene er testet i det harde nordiske farvannet rundt Gotland for å sikre maksimal kapasitet, ytelse og sikkerhet for eiere over hele verden. Noe vi kan bekrefte medfører riktighet, da vi var ute på testtur i Cannes. Urolig sjø, og ytelsen er helt enestående.
J Craft Torpedo er utstyrt med den nyeste generasjonen Volvo Penta IPS-motorer (Volvo Penta IPS 500, 600-R eller 650-RS) for hastigheter på nærmere 50 knop og eksepsjonell manøvrerbarhet. Eierne rapporterer at de tar jevnlig lange turer, i Sørkinahavet fra Hong Kong til Hainan, i Østersjøen mellom Gotland og Stockholm, og i Middelhavet hvor de ofte cruiser fra St. Tropez til Ibiza eller Sardinia og tilbake.
Den åpne cockpiten med to soldekk er designet for komfortabelt å ha opptil 10 voksne og en kaptein for dagscruise. Den romslige kabinen har plass til opptil 4 gjester.
Båten er en opplevelse av de sjeldne på sjøen og de var representert med to båter, vi var ute med Torpedo som hadde en topphastighet på 47 knop.
Prisen ligger fra 1,3 millioner euro, men det kommer an på hvor mye mer du ønsker å ligge i den, så ikke bli overrasket om du må ut med 1,7 millioner euro.
Vil du vite mer om dette eksklusive produktet gå inn på deres hjemmeside her