Hurtigruten Svalbard samarbeider med Volvo Penta og Marell om hybridfartøy knyttet til turismen på Svalbard.
Det er den svenske båtbygger bak merket Marell, som skal utrustes med 2 x Volvo Penta´s nye hybridmotor D4-320 DPI Aquamatic. Merell M15 har blitt navngitt ‘Kvitbjørn’ (isbjørn på engelsk) og vil tillate full elektrisk drift i det miljøsensitive sjøområdet rundt Svalbard.
Plassen er enormt populært blant naturelskende eventyrreisende og det nye hybridfartøyet lar gjestene oppleve underverkene i den arktiske skjærgården uten å forstyrre habitatet rundt dem.
Administrerende direktør i Hurtigruten Svalbard Per Brochmann forteller i pressemeldingen: «Våre gjester er bevisste reisende som ønsker å oppleve Svalbards i sin reneste form, så å kunne tilby gjestene denne unike opplevelsen er enormt viktig for oss. Vi skal være en attraktiv og bærekraftig turoperatør. Vi ser frem til å teste hybridbåten med Volvo Penta neste år og høre tilbakemeldinger fra gjestene og samfunnet på Svalbard
Motorisert med Volvo Pentas D4-320 DPI-hybrid med Aquamatic DPI, skal Marell M15-båten ha en toppfart på 32 knop og en marsjfart på 25 knop. Båten er robust nok til å operere i det krevende arktiske miljøet og til å kjøre i minusgrader. Båtens rekkevidde er på 500 Nm.

Hurtigruten Svalbard planlegger å teste Marell M15 i Mai 2022.