Nimbus Group AB (publ) har inngått en samarbeidsavtale med de norske selskapene Pascal Technologies AS og Evoy AS om felles utvikling av en elektrisk konseptbåt, bygget utelukkende av aluminium.
Elbåten skal bygges på Pascal Technologies’ energieffektive skrogteknologi, som baserer seg på et lufthulrom mellom vannet og fartøyet. Teknologien reduserer energiforbruket betydelig i høy hastighet sammenlignet med konvensjonelle skrog, noe som muliggjør elektriske båter med lang rekkevidde, forteller de.
Båten skal benytte en elektrisk utenbordsmotor, utviklet av Evoy og avtalen mellom partene tar sikte på å utvikle en elektrisk konseptbåt i aluminium under Nimbus gruppens merkevare Alukin. Båtene fra Alukin er laget av helsveiset aluminium og er fullt resirkulerbare, noe som ytterligere bidrar til å redusere miljøpåvirkningen fra konseptbåten.
Pascal Technologies’ skrogkonsept er basert på en kombinasjon av en tradisjonell båts skrog og luftputebåtens luftpute. Luftputen lages i et hulrom i skroget og bidrar til å redusere friksjonen mot vannoverflaten betydelig. Tester av denne typen skrog har vist energibesparelser på opptil 50 prosent sammenlignet med tradisjonelle båter.
Konseptbåten som partene nå skal utvikle, skal drives av en elektrisk påhengsmotor fra Evoy. Evoy designer, utvikler og leverer kraftige elektriske innenbords- og utenbordssystemer for båter i størrelsesklassen 20 til 50 fot.
– Overgangen bort fra fossilt drivstoff vil kreve både ny fremdriftsteknologi og nye typer skrogdesign. Gjennom samarbeidsavtalen med Pascal Technologies og Evoy ønsker vi å teste teknologier som kan bidra til redusert energiforbruk og dermed til et mer bærekraftig båtliv. I dagens båter gir dagens elektriske drivlinjer ofte for kort rekkevidde til å være et fullverdig kommersielt alternativ til fossile drivlinjer. En kombinasjon av elektrisk fremdrift og ny skrogteknologi kan imidlertid være et mye mer attraktivt alternativ, sier Mats Jacobsson, teknisk direktør i Nimbus Group.