De slo på stortrommen når relansering av flaggskipet Axopar 37 fant sted i Finland, med var også Brabus Shadow 500 Cabin og Shadow 900 test mule.
Gründer Jan-Erik Viitala navngav prosjektet Revolution som innbefattet avduking av Axopar 37 Spyder. Uformelt i den nedlagte togstasjonen i Helsingfors, fikk vi nyheter og tanker fra en båtprodusent i fremgang, med påfølgende sjø tester neste dag.
En engasjert gründer fortalte om deres visjoner. Skroget er forbedret, med nye tyngdepunkter som gjør det enklere å manøvrere båten selv for nybegynnere. Båtene er tyngre, men mer effektivt og drivstoffvennlig, hvis man kan snakke om det i denne størrelsen.
Det finskopprettede selskapet har så langt produsert 2000 båter, og har nådd produksjonstopp for verftet i 2020. Hele 500+ båter skal ut, og de øker kapasiteten. Axopar selger båter på hele 6 kontinenter og har 95 forhandlere i 45 land.
For dette har de måtte styrke teamet sitt fagmessig og de har inngått et spennende samarbeid med Brabus. De er inne på Tender markedet for superyachter, samtidig har de satset på charter markedet.
Axopar setter gjerne listen for utenbordsmotor båter. Med prosjektnavnet Revolution skal de skape nye trender. Folien er oppsiktsvekkende for båt, og garantert noe du blir lagt merke til med, mot de tradisjonelle hvite skrogene som vi er vant med.
Axopar 37 kommer i 3 varianter, og alle på samme skrog; Sun Top, XC Cross Kabin og Spyder. Andre fellestrekk mellom modellene er åpningene ned til forkabinen. Fra fordekk går man ned via «gullving» dører på både styrbord og babord side (kjent fra sportsbiler).
Et viktig element for layout er flyt mellom inne og ute og visa versa.
Mye er videreutviklet etter tilbakemeldinger fra kunder, om hva som har vært viktig for dem. De har lagt vekt på sosiale uteområder, og alt skal være lett tilgengelig rundt hele båten. Med gullving dørene åpne, er du sosial selv om du sitter nede i båten, og får ute inn i båten
Skroget er vesentlig forbedret og styrket. Etter utallige simulat, test, sjøtest og kalkuleringstimer, er vi klar med førsteklasses sjøegenskaper, forteller Viitala. Den nye motorteknologien, sammen med ny teknologi og form innen skrog skaper vi god hydrodynamikk.
Nye Axopar 37 lar deg velge mellom ulike moduler på akterdekket, fire varianter. Store lagringsområder for vannsport utstyr under dobbelsolseng akter, og du går for den layouten.
Felles for alle er en romslig frontlugar med dobbeltseng og sittegrupper, med mulighet for eget toalettrom.
Baatsans.no var med på sjøtester av nyheten i Finland, og kan bekrefte at her er det mye kraft, og et fantastisk velbalansert skrog. Gråvær og vind gav ikke de beste bildene, men egenskapene til skroget kom frem i litt ruskete vær. Cross Kabin var utrustet med 2 x 350 hk Mercury påhengsmotor og innaskjærs gikk båten lett i 50+ knop. Man glemmer nesten hvor fort det faktisk går, da det er minimalt med støy og vibrasjoner, selv i høy fart og på vei opp i turtall. Ved førerposisjon kan du stå eller sitte med gode støtte. Mange velplasserte håndtak for alle ombord. Viktige detaljer som ofte blir nedprioritert eller glemt.
Gründer Jan-Erik Viitala har stått bak flere kjente merker som Finske XO og Paragon, og sistnevnte ligger i dag under Nimbus familien.
Når det kommer til Axopar, og samarbeidet med Brabus, er det helt klart at Viitala i dag «brenner» for de nye modellene. De har utviklet merke på veldig kort tid, til å bli verdenskjent, og det er ikke uten grunn at det har blitt slik. Tilbakemeldinger fra kunder er overveldende ifølge dem, og gir ny inspirasjon til å fortsette
De kan virke uformell og er ingen dress kledde eiere, men de er ut i fingerspissene profesjonelle med design, funksjon og prestasjon. Et båtmerke det blir spennende å følge i utviklingen videre.
Axopar 37 Serie Modell år 2020
A-37 Spyder
A-37 Sun Top
A-37 XC
Teknisk:
Length: 11.5m
Bredde: 3.35m
Dybde: 0.85m
Vekt:37-Spyder 3390kg
37 Sun Top 3590kg
37 XC 3770kg
Drivstoff: 730 l
Konstruksjon: GRP
Ce Klassifisering: B-Offshore
Maks fart: 35–50 knop
Motoralternativer: 2x 225hk / 2x 350hk
Sengeplasser: 2persons–(+2)**med valgfri akterkabin
Starting Price VAT 0%:
Startpris eks. mva for de ulike modellene er satt slik:
A-37 Spyder 88,500 Euros
A-37 Sun Top 91,500 Euros
A-37 XC Cross Cabin 94,500 Euros
Batsans.no kommer med reportasje fra Brabus 500 som også debutert i Finland. Et unikt prosjekt i øvre pris sjiktet. Men ikke uten grunn…