De fire unge Norske gründerne har utviklet en trådløs dødmannsknapp som du kan bære på armen som et armbånd, med dette håper de å være med å redde liv på sjøen.
Kilde: NTBinfo
Det omkommer i gjennomsnitt 33 personer i ulykker med norske fritidsbåter hvert år viser tall fra Sjøfartsdirektoratet. De tragiske historiene som gjerne utspinner seg i sommermånedene gjorde inntrykk på en gruppe med unge gründere. Christian Røine (26), Fredrik Eriksen (26), Kristian Kløften (26) og Niklas Norin (27) ønsket å gjøre noe med denne statistikken. De laget en trådløs dødmannsknapp som enkelt kan puttes i lommen eller brukes i et armbånd.
Redder liv
– Det er alltid mye snakk om redningsvest eller alkoholbruk på sjøen. Det er viktig, men det var få som diskuterte bruken av dødmannsknappen. De fleste dødsfall på sjøen kommer som følge av at folk faller over bord. Vi mener dødmannsknappen kan redde liv, men mange vegrer seg for å bruke den, sier Christian Røine, daglig leder i FELL.
Med seg på laget har gründerne blant annet Hydrolift, Innovasjon Norge og Eker design. Den trådløse dødmannsknappen lanseres i Norge nå, så står USA og resten av verden for tur.
Dødmannsknapp som armbånd
Ved hjelp av innovativ teknologi og gode samarbeidspartnere utviklet de en dødmannsknapp som gir deg full frihet om bord samtidig som du er trygg.
– Vår dødmannsknapp, WiMEA er en trådløs dødmannsknapp som du kan bære på armen som et armbånd. Den er koplet opp til en enhet på dashbordet i båten. Systemet har avansert teknologi som sørger for at ikke støykilder kan forstyrre systemet. Utover dette fungerer den nesten som en vanlig dødmannsknapp; faller du over bord stopper båten, sier Røine.
Bård Eker fra Eker design mener en trådløs dødmannsknapp vil øke sikkerheten på vannet.
– En trådløs dødmannsknapp er en nyvinning jeg tror vil bidra til å øke sikkerheten til sjøs, både for førere og passasjerer, ved å senke terskelen for å bruke dødmannsknappen, sier Eker.
Startet som studentbedrift
Ideen kom da Christian tjenestegjorde i kystvakten.
-Da jeg var i kystvakta drev vi med kontroll av russiske trålere, og når vi bordet for kontroll hadde det vært livsfarlig å bruke tradisjonell snorbasert dødmannsknapp, fordi det var kritisk å ha motoren i gang og et utilsiktet stopp kunne føre til ulykker.
Christian har irritert seg over den lite brukervennlige dødmannsknappen med snor. Han kontaktet vennen Fredrik som er elektroingeniør. Dette ble starten på et ambisiøst prosjekt. I 2013 deltok de på NM for studentbedrifter og stakk av med seieren.
-Vi gjorde litt undersøkelser og laget en veldig enkel prototyp hvor vi fikk vist konseptet. Vi brukte en radiostyrt båt på stand og viste hvordan den stoppet når vi gikk vekk fra den. Det var enkelt, men det funket. Dette har vi nå videreutviklet med blant annet teknologi som holder høyeste offshorestandard, sier Røine.
Snor lite brukervennlig
Røine mener den nåværende dødmannsknappen med snor er for lite brukervennlig til at folk bruker den.
– Alle som har vokst opp med båt på sjøen har irritert seg over snoren som ofte vikler seg inn i alt mulig. Man ender da gjerne opp med å ta den av. Ved en ulykke havner man i vannet mens motoren fortsatt går. I verste fall kan man bli kjørt over å drept av sin egen båt, sier Røine.
Fakta om WiMEA dødmannsknapp
Systemet WiMEA dødmannsknapp består av tre enheter. En Båtenhet (baseenhet med antenner), en MOB-enhet (MOB = Mann Over Bord) og et armbånd. MOB-enheten plasseres i armbåndet, Båtenhet festes i båten. Deretter er det bare å sørge for at det er strøm i enhetene.
Selve prinsippet bak WiMEA-funksjonen er basert på kontakt mellom MOB-enhet og Båtenhet. Brytes kontakten, enten fordi brukeren faller i vannet eller fordi man av andre grunner fjerner seg mer enn fem til ti meter fra Båtenheten, stoppes motoren momentant.
Det ligger en ekstra trygghet i at motoren kan startes igjen etter seks sekunder, slik at andre ombord kan komme den som har falt i vannet, til unnsetning.
Det finnes andre tekniske spesialiteter i systemet; du kan enkelt aktivere to minutters fortøyningsmodus der du kan fjerne deg fra Båteneheten uten at motoren skrus av – praktisk ved fortøyning, f.eks. Ved å sette systemet i Overstyringsmodus kan du kjøre båten som vanlig uten at WiMEA er tilkoblet.
Veiledende pris: 1995 NOK pr. stk.