Under Aqua Nor utstillingen som arrangeres fra 24 til 27 august i Trondheim lanseres verdens første kommersielt tilgjengelige utenbords hybridmotor. Hybridmotoren har blitt utviklet og selges av det norske selskapet KOFEK AS som holder til i Mo i Rana.
«Markedet og kundene ønsker miljøvennlige alternativer når det kommer til motorisering. Dette ser vi veldig tydelig på bilmarkedet som ligger 20 år føre det maritimemarkedet, men nå skjer det også mye til sjøs. Likevel så fant vi ingen utenbords hybridmotor, dermed valgte vi å utvikle vår egen da vi ofte får forespørsel fra aktører som ønsker grønnere fremdrift på sine båter» sier daglig leder i firmaet Toni Bakken, i en pressemelding.
«Den enorme motstanden som et båtskrog har i vann gjør at batteridrift er lite egnet i planede båt. I 50 km/t fart så vil en Tesla Model 3 tilbakelegger ca. 16 km per kilowattime mens en sammenlignbar båt med vil bare klare å tilbakelegge ca. 650 meter. En batteribank på 65 kWt vil dermed gi bilen en rekkevidde på over 1000 km mens båten bare klarer litt over 40 km. Vi skjønte derfor raskt at den beste løsningen for kundene vil være en hybridmotor hvor propellen ble drevet med elektrisitet eller fossilt drivstoff, avhengig av hvordan båten kjøres» forteller John Cato Kvanli som har vært med i utviklingen av produktet.
«Når båten kjører i lav fart, under 6-7 knop, så er motstanden i vann liten og man kan kjøre langt på en mindre batteripakke. Men for å tilbakelegge lange distanser i høy fart så er det bare forbrenningsmotoren som fungerer i dag. Men en hybridmotor så kan man kjøre miljø og klimavennlig med elektrisk drift i havner, nære bebyggelse, i nærheten av merder og annen matproduksjon, vernede områder, naturreservat osv. da man normalt kjører under planingsfart her likevel. Når man kommer seg utenfor disse områdene og man må tilbakelegge lengre distanser raskt så går man over til forbrenningsmotor. Dermed får man det beste fra to verdener» forteller Per Wikheim som er del av gründer gruppen bak selskapet.
«Det var veldig viktig for oss at løsningen skal være enkel i bruk, derfor valgte vi å gå for en fult integrert løsning hvor brukeren bare har en gir/gas hendel og det samme instrument panelet uansett om man kjører på El drift, fossilt, eller begge to samtidig for peak dreiemoment og hk. Derfor har vi lagt ned mye arbeid på dette feltet sånn at brukeropplevelsen er sømløs» kan Tommy Kvanli fortelle, som har vært med i utviklingen som har skjedd i Mo i Rana.
«Vi har nå testet vår demobåt, en Polarcirkel 685 Work, med hybridløsningen i ett års tid og erfaringen er overbevisende positivt. Vår casestudie viser at ved å velge hybrid motoren i stedet for en bensin påhengsmotor så reduseres klimagass utslippene med 33% prosent, eller hele 18 tonn i vår case (500 brukstimer årlig). En hybridmotor gir også nullutslipp i
sårbare områder samt at drivstoff forbruket vil gå ned med 43%» tilføyer Karl-Oskar Fridh som er teknisk ansvarlig i selskapet.
KOFEKs patenterte hybridløsning er utviklet for å fungere med diesel påhengsmotorer fra OXE Marine. Selskapet tilbyr ferdige pakker inkludert installasjon med oppgradert OXE moter, men kan også oppgradere til hybridløsning på allerede leverte OXE motorer.
Batteribanken er modulbasert så antall kWt installert kan tilpasses hver enkelt båts spesifikke bruksmønster. Batteribanken kan lades fra land strøm når den er fortøyd eller fra forbrenningsmotoren når den går. Batteripakken kan også brukes som energikilde for krevende elektroinstallasjoner ombord på båten.
Hybrid løsningen er utviklet i Mo i Rana og er tilgjengelig i dag. Det er mulig å teste vår demobåt i Trondheim under Aqua Nor og seinere dato ved avtale. Kontakter du oss så kan vi sammen estimere dine klima-, miljø- og drivstofforbruksbesparelser basert på din båt og dens bruksmønster.