Den 76. filmfestivalen i Cannes er i gang og en helt spesiell verdenspremie kan oppleves, ikke på kinolerret men på sjøen – The ICON.
Det er her bilprodusenten BMW og båtprodusenten TYDE presenterer THE ICON, en ny type bærekraftig båt. ICON er det første batteridrevne fartøy i sitt slag som kombinerer lokalt utslippsfri ferd, med en visjon om luksus og begeistring.
Med en lengde på 13,15 meter og en toppfart på 30 knop er ICON en ny type hydrofoil med batterielektrisk drift. BMW kom opp med ideen om å utvikle konseptet i dette innovative samarbeidet. Prosjektet er resultatet av kunnskap mellom eksperter fra utallige grener av fremkomstmiddel, med BMW-teamet ved roret. Ansvarlig for utformingen av the ICON er den kreative innovasjonshuben-n Designworks, et datterselskap av BMW Group med studioer i Los Angeles, München og Shanghai.
Utviklingen og realiseringen av konseptet ble overlatt til båtprodusenten TYDE. Og det kraftige elektriske drivsystemet henter energi fra høyspentbatterier fra BMW sin I serie. Den maritime reiseopplevelsen får man ved en sammenblanding av talenter, i tillegg høres eksklusivt musikk komponert av den prisbelønte filmmusikk skaper Hans Zimmer.
Som pionerkraften bak ICON, viser BMW nok en gang et helhetlig engasjement for bærekraftig mobilitet, som ikke bare omfatter veitransport, men også reiser på vann. Ved å samle teknologisk ekspertise fra ulike fagfelt skapes løsninger.
ICON innkapsler også en fremtidsrettet form for luksus. Det innovative håndverket appellerer med sin unike design, og det gir også passasjerene en helt ny opplevelse av mobilitet.
ICON bruker et batterielektrisk drivsystem for å sette nye standarder i sin sektor på flere måter. Å kunne gjøre dette mulig er det med innovasjon fra yachtracing; hydrofoiler. De reduserer energibehovet med opptil 80 prosent sammenlignet med et konvensjonelt skrog. Foiling-teknologien – der fartøyet kjører på vingekonstruksjoner under vannstanden, mens skroget flyter over vannoverflaten – gir god kjørekomfort og høyere hastigheter.
Et par 100 kW elektriske motorer konverterer 240 kWh energi levert av seks batterier fra BMW i3 til en rekkevidde på mer enn 50 nautiske mil (ca. 100 km). Fartøyet kan levere en driftshastighet på 24 knop, mens maksimal hastighet er 30 knop (55 km/t). Med dette drivsystem og folieringsteknologi, har ICON’et nesten en lydløs fremdrift, uten vibrasjoner og uten å lage bølger.
Dolby Atmos-systemet sørger for et tilsvarende innebygd lydbilde, med sin evne til å levere fremragende lydkvalitet. Når det kommer til å utvikle lydkonseptet – henvendte BMW seg til den doble Oscar-vinneren Hans Zimmer
IKONET gjenspeiles i designen.
Et presist designspråk med en form som har en prismelignende fasong, muliggjør en bredde på 4,5 meter i den aktre delen. Dette skaper en svært romslig inngang til salongen. Skroget har en lett struktur og folierings teknologien muliggjør en jevn reiseopplevelse. Her benyttet designerne anledningen til å erstatte de konvensjonelle sideseksjonene med store glassflater. Passasjerene nyter derfor en ekstraordinær utsikt mens de glir over vannet. Moderne LED-lyslister i baugen og akterenden, og på ladepunktene glir inn i den ikoniske effekten til THE ICON.
IKONET: En sosial møteplass som hører hjemme i alle havner.
BMW-grensesnittet grupperer navigerings instrumenter i en digital kontrollenhet
Båten som ble avslørt i Cannes for første gang er ikke en designstudie eller et konsept, men i stedet et fullt produksjonsklart eksempel på sitt slag med banebrytende teknologi.. Deres oppdrag vil være å inspirere til CO2-fri vannbundet mobilitet – uten å forurense miljøet, uten støy, men med komfort skrudd opp til det maksimale.
CON imponerer med et kraftig drivsystem som verken skaper støy eller utslipp. Foiling-teknologi gjør det mulig å nå høye hastigheter uten å generere bølger eller dra ut et kjølvann bak seg. Faktisk er det eneste THE ICON etterlater seg under hver reise fornøyelse og glede, forteller produsenten.
Prisen derimot vet vi ingenting om…
Kilde: Krall Media GmbH