På åpningsdagen informerte det engelske verftet pressen om både suksessen deres, som er imponerende, men samtidig at de er inne i de vanskeligste tider i henhold til varekjeden med levering av deler til båtene. Det er her de store utfordringene i fremtiden ligger for de fleste båtbyggerne i dag, og for våre kollegaer i andre industrier som opplever det samme.
Båter til 2025 er allerede solgt
Den kommersielle suksessen til Princess Yacht er formidabel og i 2021 solgte de 316 båter. Ordrebøkene deres er rekordhøye med over 540 båter i bestilling for de neste årene til en verdi av 1 Billion $. Etterspørselen av det nye modellprogrammet deres er helt overveldende, og det begynner å bli plassmangel på verftet.
Princess lanserer 5 nye båter hvert år, og den vi ser på i dag er V50, som hadde sin verdenspremiere i Cannes. Dette er en åpen båt på hoveddekket, med flere sosiale soner. Under dekk er det en romslig salong, for de litt kaldere og private dager. Pantry, flott masterlugar midtstilt og en VIP kabinen med eget bad.
Princess V50 – en rå sportscruiser
Noe av det andre som trekkes frem i båten med mye avansert teknologi ombord er:
– 2 x Volvo Penta IPS650-motorer som gir en topphastigheter på over 30 knop
– Lekker styling med en utvidet kalesje for å gi mer brukervennlig uteplass
– Håndlaget i førsteklasses materialer av høyeste kvalitet, er V50 stilig uten at det går på bekostning av praktisk eller brukervennlighet
– Siste nye og avanserte Princess dype V-skrogdesign, som gir upåklagelig sjøsikkerhet og manøvrering

Fra Princess Yachts Norway møtte vi Daglig leder for Norge, Svein Erik Palmstrøm. Han kan røpe at det allerede kommer en V50 til Norge. Princess Norway har hatt en formidabel omsetningsvekst fra 2020 til 2021, og 2022 blir nok ikke dårligere.
Palmstrøm forteller at den helt nye Princess V50 erstatter den stadig populære utgående modellen i selskapets V Class-serie. V50 er designet av Princess Design Studio i samarbeid med marinearkitektene Olesinski og det italienske designhuset Pininfarina. Det er helt nytt skrog-, dekk- og kalesjeformer. I hjertet av det nye dype-V-skroget ligger 2 kompakte, men likevel svært effektive, Volvo Penta IPS600- eller IPS650-motorer som kan levere topphastigheter på over 30 knop. Marsjfartområdet er bredt på modellen og med økt drivstoffkapasitet får eier en god rekkevidde.
I V50 er det installert siste av teknologi som gjør båtlivet enklere for ferske eiere. Et intuitivt IPS-system og joystick muliggjør enkel navigering. I tillegg er det integrerte Volvo Penta-dokkingsystemet med på og hjelpe til med å håndtere eksterne faktorer som vind, strøm og manøvrering i overfylte marinaer. Ytterligere teknologi inkluderer førsteklasses lyd fra Naim; pluss det nye Garmin On-Deck smartbåtsystemet, en integrert ekstern tilkoblingsløsning som sporer, overvåker og kontrollerer utvalgte systemer ombord fra praktisk talt hvor som helst via en smarttelefonapp.
Princess’ designteam har designet cockpit-arrangementet og badeplattformen for å maksimere nivåene av utendørs oppholdsrom som sett på større fartøyer.
Videre inn er en u-formet spiseplass med skjenk på motsatt side som skjuler en TV- for hev og senk. Videre frem til to solide seter i fartsretning, med klare siktlinjer gjennom frontruten, mens en stor solid takluke med integrert glass gir den totale fleksibiliteten til åpen båtopplevelse.
Under dekk er en lys, moderne åpen bysse med skreddersydd støpt oppvaskkum, to-soners keramisk komfyr, kombinert mikrobølgeovn/konveksjonsovn. Full høyde kjøleskap/fryser. U-formet sittegruppe, som alternativt kan erstattes med en tredje lugar med to senger. Mye naturlig lys kommer inn fra de omfattende skrogvinduene.
V50 er designet for helårs bruk med fleksible løsninger og alt som er mulig i en 50 fots sportsyacht.
Se hele bildeserien i toppen