Det var Trygve Hegnars sønn, Jon Trygve, som fikk æren av å avduke nyheten Windy 34 Alizé i Cannes
Man kan vel påstå at båten er en suksess allerede fra tegnebrettet. For før båten er fysisk vist, har Windy Boats solgt 27 eksemplarer av Alizé, kan Knut Heiberg Andersen fortelle.
Vi møtte en av de Norske forhandlerne, Ørjan Wollertsen hos Nautic Norway, som kan fortelle at 3 av dem går til deres kunder på Vestlandet.
Mye Folk
Det var godt med folk på standen da verdenspremiere fant sted, og Jon Trygve fortalte om det gode samarbeidet de hos Windy har med Espen Øino. Han skrøt også av deres inhouse ingeniøringteam og holdt en liten «avduknings» tale;
– Vi har prøvd å bygge verdens beste båt, og jeg tror at alle vi hos Windy føler at vi er inne i en god flyt, og hva skal vi si, båten er utsolgt i lang tid fremover.
-Fremtiden er lys og vi investerer i nye bygninger, ny teknologi og nye folk.
Før han kunne si unveiled the Alizé, og det Norske flagget ble trukket av, til stor applaus fra de fremmøtte.
Godt Samarbeid
Det er helt tydelig at samarbeidet med halvt vestlandske Espen Øino bærer frukter. Stort sett arbeider den anerkjente Norske superyachtdesigneren, Espen Øino, med kundetilpasset yachter.
– Når det kommer til Windy er det mange andre hensyn å ta, forteller Øino til Baatsans.no i Cannes, under avdukingen.
Forhandlere fra ulike land har sine ønsker om hvordan en båt skal være. I Sveits har de sine ønsker, i Europa gjerne helt andre, og ikke minst i Skandinavia. Vi spør om hva er det vi er spesielt opptatt av? Kalesjen, smiler han. At man kan stå oppreist under kalesjen. Videre forteller han at i Europa vil de gjerne ha dobbel installasjon av motor, men i Norge vil de fleste ha en motor.
Ellers er det utfordrende med volumet, vi er vant til mye større flater, men her skal alt utnyttes optimalt. Det liker jeg, hvordan man skal få plass til alt, og her har jeg lært mye fra min mor, forteller han. Videre trekker han frem det gode samarbeid med hele Windy teamet, som også Jon Trygve trakk frem.
Ombord i 34 Alizé kan vi konstatere at de klart å utnytte hver eneste fot av båten. Du føler du er ombord i en mye større båt enn 34 fot. Som alltid er cockpit sosial og åpen, solid førerposisjon med to gode seter i fartsretning. Under dekk er det fantastisk stort baderom med separat dusjrom i full ståhøyde, en liten praktisk pantry med mange skap og skuffer. Det er dobbel køye i baug og to stikk køyer i midten.
Skroget
Alizé har et 22 graders V skrog og med solide Volvo-motoralternativer, blir modellen en sportscuiser for de mest kresne. Båten kan brukes til alle former for rekreasjon på vannet.
Som standard er det fremdrift med en enkel Volvo Penta D6-440 DPI-motor. Alternativt kan man sette inn doble D6-440-er, som da vil levere en toppfart på 50 knop.
Se bilder i toppen fra verdenspremieren