I dag var den offentlige lansering av den helt nye 5.6 liters V8 XTO offshore med 425 råe hestekrefter i en påhengsmotor.
Dette er mer en bare en påhengsmotor heter det i en pressemelding fra Yamaha. Det er et fullt integrert motorsystem, som er i en egen klassen når det kommer til ekstrem offshore ytelse og kontroll. Spesielt med Yamahas siste generasjon av Helmmaster som er et integrert båtstyringssystem med CL7 ™ -display.
Den nye V8 XTO Offshore er designet for å ta Yamahahs merkevareposisjon til et enda høyere nivå. Yamaha mener de har oppnådd dette, ved å revurdere begrepet påhengsmotor og dets tilhørende systemer. Dette ved hjelp av nye teknologier i industrien – og selvfølgelig ved å legge til alle de mange årene med dedikert erfaring innen utenbordsteknologi og produksjon, som Yamaha er kjent for verden over.
Ekstrem kraft, dreiemoment og trykk
Å levere den rene brutale kraften som trengs for å «presse» de tyngste og største offshore-båtene og luksus-RIBene, krever massive og robuste girkasser. Her er den nye XTO Offshore allerede unik. Den er den første 4-takteren i bransjen som bruker direkte innsprøytning. Høytrykksinnsprøytningen av drivstoff direkte inn i forbrenningskammeret forbedrer forstøvningen og øker effektiviteten av drivstoffforbrenningen for maksimal kraft og effektivitet.
Forbrenningseffektivitet
Det avanserte Direkte Injeksjonssystemet har ikke mindre enn fem drivstoffpumper – og genererer injeksjonstrykk opp til 200 Bar! Tretrinns brenseltrykkssystemet har også to uavhengige brenselpumper som aktiveres ved spesifikke, individuelle RPM-nivåer.
Dette sikrer høy og jevn bensinstrøm, selv ved maks. turtall.
Yamahas V8 XTO Offshore har også et utrolig kompresjonsforhold på 12,2: 1. In-Bank ™ Eksos-funksjon gir gassen en direkte rute til den nedre enheten og ut via midten av propellnavet, og forbedrer strømmen. Enkelt sagt betyr alt dette mer «bang» fra hver gnist, så vel som ekstrem forbrenningseffektivitet og høyere effekt.
Snakker om pumper …
Det er ikke bare drivstoff som trenger unødvendig pumpingsteknologi i en så avansert motor som dette, så V8 XTO har en unik to-trinns vannpumpe og en dobbeltkammer-oljepumpe, hver designet for konsistent drift ved høyt turtall.
Vannpumpen har et massivt gummihjul for høytrykk, sammen med et superhardt stålhjul. Sammen gir de høyt kjølevannstrøm og nøyaktig temperaturkontroll på alle turtall-nivåer, selv under de mest ekstreme offshore-forholdene.
Ekstrem seighet og pålitelighet – bygget inn fra starten
I tillegg til en overdimensjonert girkasse, herdede gir, en robust, offshore-brakett og super sterke motorstøtter, har V8 XTO også plasmaskjermteknologi for sylindrene.
En annen «Industry First» for V8 XTO er det fullt integrerte elektriske styresystemet, det første i sitt slag på alle utenbordsmotorer. Den har ingen hydrauliske ledninger eller koblinger, så den reagerer raskere og jevnere enn konvensjonelle systemer. I tillegg tillater det enklere rigging og et ordnet motorområde.
Dessuten, med V8 XTO trenger du ikke gå lenger enn til brygga for service, takket være deres unike girkasse smøremiddel utvekslingssystem, som gjør at dette kan gjøres uten at båten forlater vannet. V8 XTO Offshore har også gode lade egenskaper, og gir opptil 90 ampere total.
Den nye V8 XTO Offshore er tilgjengelig i en fargen Hvit perle, samt den klassiske Yamaha Grå.